روز قبل در جلسه همایش ملی صادرات، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از خجالت رییس بانک مرکزی در‌آمد. محمدرضا پورابراهیمی طی سخنرانی خود اعلام کرد که برای اولین‌بار تراز تجاری کشور به منفی شش میلیارد دلار رسیده‌است. متن سخنرانی او نشان می‌دهد که رییس کمیسیون اقتصادی سخت‌گیری‌های بانک مرکزی بر صادرکنندگان را براین آمار بی‌تاثیر نمی‌داند.

بر اساس گفته‌های پورابراهیمی سخت‌گیری‌های بانک مرکزی بر صادرکنندگان باعث شده تا فعالان باتجربه صادرات کشور از این صحنه خارج شده و عطای آن را به لقایش ببخشند. سخت‌گیری‌های بانک مرکزی باعث شده تا صادرات در سطح انتظار مجلس نباشد و در نقطه مقابل تقاضای واردات واردکنندگان هم به راحتی و سرعت پاسخ داده نمی‌شود که طولانی شدن صف تخصیص هم نشان‌دهنده مشکل در فرایند تامین ارز واردات است.

وقتی صادرات سخت شود تولیدکننده عقب می‌نشیند و تقاضای واردات افزایش می‌یابد که همین مسئله در شرایطی که دلار به خوبی کنترل شده تقاضای واردات را بالا می‌برد و مشکلات تخصیص ارز را تشدید می‌کند. به عنوان مثال تولیدکنندگان گوشت قرمز، از نحوه تامین ارز نهاده‌های دامی گله دارند؛ تولید داخلی دچار اختلال است. در نقطه مقابل میزان واردات گوشت قرمز هم به قدری نیست که عرضه و تقاضا را به تعادل برساند در نتیجه چنین اتفاقی قیمت گوشت رشد قابل توجهی کرده است که برخی از تحلیل‌گران علت آن‌را مشکلات در سمت عرضه می‌دانند.‌

اهمیت این افزایش قیمت‌ها در اقتصاد و بر دلار چیست؟

در سال ۹۹ وقتی بورس تهران رشد بسیار زیادی کرد و از ارزش ذاتی خود فاصله قابل توجهی گرفت، بسیاری از تحلیل‌گران آن را علت تورم سایر کالاها و بخش‌ها اعلام کردند چرا که مدعی بودند وقتی یک بخش رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند سایر بخش‌ها را هم با خود همراه می‌کند. حال در شرایطی که تورم بعضی از بخش‌ها، مانند مسکن، گوشت و .. به دلیل اختلالات عرضه بالاست این تورم به سایر بخش‌ها هم منتقل می‌شود و به عنوان عاملی برای افزایش تورم در سایر بخش‌‌ها عمل می‌کند.

در چنین شرایطی هرچقدر قیمت دلار بیشتر کنترل شود، صادرات بیشتر تضعیف شده و تقاضای واردات به خاطر سرکوب قیمت‌های داخلی افزایش می‌یابد که هم به تراز تجاری فشار می‌آورد، هم منابع ارزی را تهدید می‌کند و هم دلار را مانند یک فنر متراکم فشرده می‌کند که در نهایت یک روز از دست بازار ساز خارج خواهد شد.

حرکت خلاف جهت حباب درهم و حباب سکه

علیرغم رشد قابل توجه انس جهانی طلا، قیمت دلار در روز قبل مانند مدت مشابه هفته قبل کاهشی شد و اثر افزایش ارزش انس طلا بر قیمت سکه و طلا را خنثی کرد. حباب سکه در کانال ۱۷ درصدی قرار گرفته و تنها یک درصد با کمترین میزان حباب در شش ماه گذشته فاصله دارد.

سکه امامی در نزدیکی حمایت ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفته که با توجه به سطح حباب می‌تواند با استقبال خریداران مواجه شود. مقاومت روانی ۲۹ میلیون تومان هم اولین سد افزایشی در برابر سکه است.

در هفته گذشته حضور دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی پایدار نشد و دلار و حباب درهم افزایش یافت. حال با افزایش حباب درهم در روز جاری انتظار حمایت در محدوده قیمتی فعلی برای روز جاری وجود دارد.

ارزش معاملات خرد جانی ندارد

در حالیکه بازار سرمایه از سرمایه‌های حقیقی‌ها خالی شده و ارزش معاملات خرد همچنان ضعیف‌تر از انتظار عمل می‌کند، اخبار مثبت همچنان روانه بازار است. گروه پالایشگاهی و نماد فولاد گزارشات خوبی را روانه کدال کردند که در کنار سایر سهم‌هایی که نسبت سودآوری به قیمت پایینی دارند جذابیت خود را برای سهامداری افزایش می‌دهند. ولی این گزارش‌ها در حالی روانه بازار می‌شوند که ارزش معاملات خرد همچنان ضعیف است و جانی برای صعودی کردن شاخص کل ندارد.

ریسک جنگ، سیاست‌های کنترلی و مداخله در بازار، قیمت‌گذاری دستوری و.‌.. رشد مناسب بازار سرمایه را متوقف کرده و حرکت شاخص متناسب با ارزش ذاتی بازار سرمایه نیست. برای صعودی شدن بورس باید ارزش معاملات خرد بهبود پیدا کند و طلسم شاخص کل در مواجهه با مقاومت‌ دو‌میلیون و ۴۰ هزار واحدی بشکند تا روند حرکت بازار سرمایه بهبود پیدا کند.