به گزارش اکوایران، افزایش حباب درهم در روز شنبه نشانه‌ای از پایان احتمالی اصلاح دلار بود. دلار تهران که در روز شنبه کاهشی بود معاملات روز قبل را در آخرین پله کانال ۴۹ هزار تومانی شروع کرد و در ادامه معاملات روز یکشنبه با آمادگی خریداران برای خرید در این محدوده نماند و افزایشی شد.

روز قبل باتوجه به اصلاح دلار معامله‌گران که منتظر بهانه‌ای برای خرید دلار برای نوسان‌گیری در بازار بی‌رونق کنونی بودند، پس از خبر پیشنهاد آمریکا به بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه بهانه ورود به بازار یافتند و قیمت‌ها در بازار ارز صعودی شدند.

دلار تهران در مهرماه تحت تأثیر حمله حماس به اسرائیل و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی از محدوده رنج خود خارج شد ولی در نهایت با کنترل بازارساز به عقب برگشت‌. جنگ‌ اسرائیل و حماس مهم‌ترین عامل اثر گذار بر نوسانات دلار در مهرماه بوده است.

مثلث تعیین تکلیف دلار

قیمت دلار در معاملات روز قبل برای دومین‌ بار موفق به تثبیت در کانال ۴۹ هزار تومان نشد و با مشارکت خریداران، افزایش یافت. دلار تهران در مهرماه در محدوده ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی شروع به کار کرد و پس از رشد هشت درصدی دلار که پس از حمله حماس به اسرائیل رخ داد معامله‌گران پیش‌بینی کردند که کانال نوسانی دلار یک کانال بالا آمده و وارد کانال ۵۰ هزار تومانی خواهد شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این پیش‌بینی تا کنون درست بوده و پس از جنگ تا کنون دو مرتبه در مهرماه در قیمتهای زیر پنجاه هزار تومان خریداران به دنبال بهانه برای قرار گرفتن در موقعیت خرید بوده‌اند.

بررسی تکنیکال دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی پس از جهش قیمتی که در پانزدهم مهرماه تجربه کرد یک مثلث تکنیکال تشکیل داده که به زودی باید از آن خارج شود اگرچه بازارساز قبلا نشان داده بازار را طوری در دست گرفته که نگذارد این مثلث‌ها کاری از پیش ببرند ولی بررسی نمودار دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی در یک مثلث گرفتار شده و تثبیت در محدوده ۴۹ هزار و ۵۰۰ می‌تواند روند نزولی جدیدی برای دلار شکل دهد تثبیت بالای محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ و شکست مقاومت ۵۱ هزار تومان هم می‌تواند جریان صعودی بازار ارز را تقویت کند.

پس از بازدهی صفردرصدی دلار در شهریور دلار تهران در اولین ماه پاییز رشد ۲.۶ درصدی را ثبت کرد.

تتر گرفتار یک زُن

گفته می‌شود تتر اخیرا تبدیل به لیدر بازار شده و نوسانات کاهشی دلار را رهبری می‌کند در پانزدهم مهرماه تتر سقف مثلث افزایشی در محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان را شکسته و وارد روند صعودی شده است. نوسانات سه روز گذشته تتر ولی آن را به یک محدوده قیمتی وارد کرده است که محدوده نوسانی آن را می‌توان در محدوده ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان دانست که شکست هرکدام از محدوده حمایتی و مقاومتی زُن قیمتی می‌تواند منجر به حرکت آن در جهت همان روند شکسته‌شده شود.

انس طلای آب شده را کاهشی می‌کند؟

شاید آنچه که به لطف انس جهانی در این مدت در بازار طلای آب‌شده اتفاق افتاده صعودی شدن طلای آب‌شده و ماندگاری آن در این روند افزایشی است. طلای آب‌شده با رشد دلار و کمک انس جهانی طلا، مقاومت ۱۰ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان را شکسته است و تا کنون در بالای مقاومت شکسته‌شده معامله شده که نشان‌دهنده لیدری طلای آب‌شده برای صعودی‌های بازار ارز و طلاست. با گشایش بازارهای جهانی در روز جاری انس طلا کاهشی شده و به سمت حمایت ۱۹۶۰-۱۹۵۰ دلاری در حرکت است که اگر با کاهش دلار در ابتدای معاملات روز جاری همراه شود می‌تواند منجر به کاهشی شدن طلای آب شده در معاملات امروز شود.

طلای آب شده در اولین ماه پاییز در محدوده ده میلیون و ۶۵ هزار تومان شروع به کار کرده تا سقف ده میلیون و ۸۳۶ هزار تومان بالا رفته و در آخرین روز مهرماه در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان به کار خود پایان داد که اگر از دست برود حمایت ده میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پیش روی آن قرار می گیرد. در نقطه مقابل مقاومت ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومانی پیش روی افزایشی‌های بازار قرار دارد. طلای آب شده در مهرماه رشد ۴.۶ درصدی را کسب کرد.

حرکت خلاف جهت حباب و قیمت سکه

سکه امامی پاییز را در محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع کرد، تا محدوده ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت، و در محدوده ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.‌ با لیدری طلای آب‌شده سکه امامی در کسب بازدهی از طلای آب‌شده عقب افتاد و رشد ۴.۳ درصدی کسب کرد چرا که علی‌رغم صعودی شدن سکه، حباب آن در ماه جاری نزولی شده است. ربع سکه نیز در اولین ماه پاییز توانست با رشد ۴.۵ درصدی کام دارندگان خود را تا حدودی شیرین کند.