به گزارش اکوایران، درحالی‌که ۱۹ روز از شعله‌ورشدن آتش جنگ حماس و اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد، قطعنامه‌های پیشنهادی آتش‌بس غزه، یکی پس از دیگری به بن‌بست می‌خورد. در این میان اخبار ضدونقیض سیاسی حول محور این تنش موجب افت‌وخیز قیمت‌ها در بازار سکه شده است.

یک تغییر لحن بازار را بهم ریخت

 معامله گران می‌گفتند در روز دوشنبه و سه‌شنبه‌بازار احتمال آتش‌بس را ارزش‌گذاری کرده بود؛ اما با تغییر لحن آمریکا نسبت به ایران و تشدید تنش در منطقه بازار از فاز آتش‌بس خارج شد. البته در پشت خط چهارشنبه‌شب یک ادعا از وال‌استریت ژورنال به بازار رسید که باعث شد قیمت‌ها در بازار شبانه نزولی شود.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده بود که اسرائیل با درخواست آمریکا برای به تأخیرانداختن تهاجم زمینی به غزه موافقت کرده است. تأخیر به این دلیل است که ایالات متحده بتواند دفاع موشکی بیشتری را در جای خود ایجاد کند. پنتاگون در تلاش است تا نزدیک به ۱۲ سامانه دفاع هوایی را در منطقه مستقر کند.

 با اینکه این خبر در بازار مثبت تلقی شد و تصور اکثر بازار این بود که حداقل یک هفته هیچ حمله زمینی به غزه در کار نیست، گروهی از معامله‌گران معتقدند ظاهر خبر بسیار متفاوت با جزئیات آن است. در همین راستا خبرگزاری دولت نوشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه‌شب خطاب به اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت: این صرفاً یک آغاز است، ما در حال آماده‌شدن برای ورود زمینی (به نوار غزه) هستیم. البته نتانیاهو در مورد زمان، چگونگی و چرایی توضیح خاصی نداده است.

 از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام مایک جانسون را به‌عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کردند.

 جانسون از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود و یکی از چهره‌های کلیدی کنگره در تلاش‌های ناموفق برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ بود. برخی از معامله‌گران می‌گفتند این اتفاق هم احتمالاً در آینده در بهبود روابط تهران و غرب اثرگذار خواهد بود

 قیمت طلای جهانی شب گذشته تا ۱۹۶۷ دلار پایین آمد؛ اما دوباره به سمت مرز ۱۹۸۰ دلار خیز برداشت و تا ۱۹۸۶ دلار بالا رفت، البته در ساعت ۲۳:۲۳ دقیقه قیمت اونس طلا ۱۹۸۱ دلار بود که رشد تقریباً ۹ دلاری را نشان می‌دهد.

رشد قیمت طلا ادامه دارد؟

 به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران اکنون به انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی جلب شده است؛ گزارشی که قرار است در روز پنجشنبه (4 آبان) منتشر شود و تأثیر بسیار مهمی بر چشم‌انداز فدرال رزرو درباره چگونگی تغییر نرخ بهره خواهد داشت.

 در صورت افزایش دوباره نرخ بهره در آمریکا، توجه سرمایه‌گذاران به این فلز گران‌بها کاهش خواهد یافت، چراکه آن‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های دیگر نظیر سهام یا اوراق‌قرضه، سود بیشتری به دست بیاورند.

 اگر داده‌های جدید آمریکا، نشانه‌ای مبنی بر کندی رشد اقتصادی باشند، شانس افزایش‌نیافتن نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا بالا می‌رود و همین امر یک عامل مهم و مثبت برای قیمت طلا است. در این شرایط قیمت طلا حتی می‌تواند به بیش از ۲ هزار دلار به‌ازای هر اونس صعود کند.

 قیمت دلار هم در معاملات پشت خطی چهارشنبه‌شب با افت ۱۵۰ تومانی در حول‌وحوش ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عصر دیروز قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. سکه‌بازان با اشاره به اخبار جدید می‌گفتند درصورتی‌که در روز جاری بازار سکه به ادعاهای جدید واکنش مثبت نشان دهد احتمال عقب‌نشینی قیمت سکه به کانال ۲۸ میلیون تومان وجود دارد. در غیر این صورت سکه در حال حاضر مرز مقاومتی ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد که بعد از شکست آن در گام بعدی برای فتح خاکریز ۳۰ میلیون تومان تلاش خواهد کرد.