به گزارش اکوایران، یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارهای کشور می شود عامل انتظارات است.

یعنی اگر برآیند نتیجه گیری معامله گران از روند بازار افزایشی باشد تقاضای خرید افزایش می یابد و قیمت ها با تکیه بر اهرم افزایش تقاضای ناشی از انتظارات رشد می‌کند، در نقطه مقابل در صورتی که معامله گران تصور کنند که عوامل موثر بر بازار ارز روند دلار را نزولی خواهد کرد با تکیه بر اهرم انتظارات اقدام به عرضه دلار می‌کنند که می‌تواند قیمت دلار را کاهشی کند.

عامل موثر بر بازار ارز این روز ها نیز به انتظارات معامله‌گران برمیگردد. در حال حاضر دو مورد رهبری انتظارات کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار ارز را در دست گرفته‌است.

در کوتاه‌مدت اخبار مربوط به جنگ و آتش بس انتظارات معامله گران را مدیریت می‌کند. معامله‌گران دلار در بازار ارز فعلا جنگ را موثرترین عامل بر قیمت دلار می‌‌دانند که حتی از خبرهای برجامی در بازار ارز پیشی گرفته و در تعیین قیمت ها مهم تر شده‌است.

به هرحال شرایط جنگ در سرزمین های اشغالی به نقطه‌ای رسیده است، که از سیاست گذاری فدرال رزرو در معاملات طلای جهانی اهمیت بیشتری پیدا کرده، بورس استانبول را زمین زده و منجر به تعطیلی آن شده، قیمت جهانی نفت را صعودی کرده و در نهایت چنین اتفاقی در جهان، در چشم بازار ارز مهم تر از سایر عوامل در کوتاه‌مدت‌است و نهنگ ها در حمایت ها و مقاومت ها به اخبار مربوط به جنگ چشم دوخته‌اند.

در میان مدت هم خبر کسری‌ بودجه قابل توجه دولت ورق را در بازار ارز برگردانده‌است، با افزایش میزان کسری بودجه دولت که داد رییس سازمان برنامه و بودجه را درآورده است انتظارات معامله گران از دلار برای میان مدت صعودی شده است چرا که با افزایش کسری بودجه دولت، احتمال چاپ پول و رشد نقدینگی بالا می رود و در چنین حالتی هم تورم تقویت میشود و هم کنترل قیمت دلار و کاهشی کردن آن نیز سخت خواهد شد.

حباب درهم کاهش یافت

این روزها در هم‌ و دلار در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و روز قبل با افزایش عرضه درهم توسط بازارساز در روز افزایشی دلار حباب درهم کاهش یافت و به زیر صد تومان رسید. که نشان میدهد در این نقطه بازار، بازارساز عرضه خود را برای جلوگیری از رشد دلار بالا برده است.

برگ برنده سکه و طلا

اخبار جنگ‌ کنترل انس طلا را در دست گرفته است و به فدرال رزرو فرصت اثرگذاری موثر نمی‌دهد. انس طلا که در میانه هفته روند اصلاحی گرفته بود اکنون در کانال ۱۹۸۰ دلاری قرار دارد و تقویت اخبار مربوط به جنگ می تواند آن را به سقف تاریخی خود نزدیک کند.‌ در حالیکه بازدهی اوراق خزانه رکورد زده و از نظر بنیادی باید باعث تضعیف انس می‌شود، معامله گران انس به اخبار جنگ چشم‌دوخته‌اند و همین مسئله موجب تقویت انس طلا و اثر گذاری آن بر قیمت طلا و سکه داخلی شده است.

روز قبل قیمت سکه و طلای آب شده صعودی شد و در حال حاضر سکه در آستانه رویارویی با مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با توجه به افزایشی شدن انس جهانی احتمالا توان مقابله با آن را خواهد داشت.

چرا بورس جان صعود ندارد؟

 بازار سرمایه در روز قبل در مواجهه با حمایت دو‌میلیون واحدی برای حفظ آن تلاش کرد ولی تنها هزار و ۷۳۲ واحد توانست رشد کند و عقب نشینی معامله گران از خرید ارزش معاملات خرد را نزولی کرد و این پارامتر تعیین کننده کاهش قابل توجهی را ثبت کرد.

معامله گران در شرایطی از ارزندگی بازار سرمایه می گویند که معامله گران میل خرید ندارند. ریسک های مربوط به جنگ در خاورمیانه،‌ عملکرد نامناسب بازارگردان‌ها در حمایت ها، قیمت گذاری دستوری و سیاست انقباضی بانک مرکزی در جهت کاهش رشد نقدینگی تا کنون عوامل موثر بر بازار سرمایه بوده که علیرغم ارزندگی رشد بازار را متوقف کرده و روند ارزش معاملات خرد را نزولی کرده است. مهم‌ترین نشانه از بازگشت بازار سرمایه در حال حاضر تقویت ارزش معاملات خرد است که در صورتی که این روند بهبود موثری پیدا کند می‌تواند روند شاخص کل را صعودی کند.