به گزارش اکوایران، الگوی شوتینگ استار در معاملات سکه تایید شد. در دیدبان روز قبل به مشکوک بودن نمودار سکه به تشکیل الگوی شوتینگ استار (ستاره ثاقب، ستاره دنباله‌دار، شهاب‌سنگ) اشاره شد. در انتهای یک روند صعودی وقتی معامله‌گران در یک روز با افزایش قیمت‌ها، اقدام به فروش در مقاومت قیمتی می‌کنند ولی توانایی ماندگاری در محدوده بالای قیمت روزانه را ندارند و در نهایت کندل نزدیک قیمت بازگشایی بسته می‌شود کندل شوتینگ‌استار تشکیل می‌شود‌.

کندل ستاره دنباله‌دار معمولاً دارای سایه بالای بلندی است که در صورتی که در روز بعد کندل قیمتی نزولی باشد و پایین‌تر از کندل ستاره‌دنباله‌دار باز و بسته شود الگوی ستاره دنباله‌دار تایید می‌شود که می‌تواند به معنای الگوی برگشتی و نزولی شدن روند تلقی شود.

در روز قبل الگوی شوتینگ استار با کندل نزولی ثبت شده که روی نمودار توقف روند صعودی را تایید می‌کند. تا‌زمانی‌که اخبار جنگ و سایر خبرهای بنیادی به چارت رکب نزند این الگو برقرار خواهد بود.

سکه امامی روز قبل به محدوده حمایتی نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی نفوذ کرد و در صورتی که پایین حمایت تثبیت شود حمایت ۲۹ میلیون و ۲۰۰ اولین ایستگاه پیش‌روی سکه خواهد بود.

اف‌ای‌تی‌اف به داد دلار نرسید

تحلیل‌گران و معامله‌گران همچنان اخبار جنگ‌ در سرزمین‌های اشغالی را مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار ارز می‌دانند.‌ روز قبل نیویورک تایمز ادعا کرد که اسرائیل طرح‌های حمله زمینی گسترده به غزه را متوقف کرده و آن را با حملات نفوذ محدود جایگزین کرده‌است. رویترز هم مدعی ادامه مذاکرات حماس و اسرائیل با میانجی‌گری قطر شده‌ است که پس از خبر حمله تمام عیار بامداد شنبه از میزان نگرانی‌ها کاست‌.

در نقطه مقابل ایران در روز گذشته در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ابقا شد که همین مسئله نشان‌دهنده از‌بین‌رفتن اثرگذاری خبر مثبت قبلی در بازار ارز بود. خبرهای مثبت از پذیرش لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف (که البته بعدا مشخص شد صحت ندارد) اخیرا به عنوان تب‌بر در بازار ارز عمل کرده.

با ابقای ایران در لیست اف‌ای‌تی‌اف به نظر می‌رسد اثر چنین خبرهایی در کوتاه مدت از بازار ارز برود و یک اهرم کاهشی در بازار دلار بی‌تاثیر شود. دلار تهران در حال حاضر مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان و به ترتیب حمایت‌های ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان و حمایت روانی ۵۱ هزار تومان را پیش‌روی دارد.

یک خبر خوب برای بازار سرمایه

نگرانی از تنش‌ها در خاورمیانه همچنان دلیل ترس سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بازار سرمایه است. بازار سرمایه اخبار جنگ را رصد می‌کند. در روزهای سرخپوش بازار سرمایه برخی می‌گفتند گویی موشک‌ها به بورس ایران هم برخورد داشته است.

علیرغم طنز تلخ این روزها در بازار سرمایه می‌توان عوامل موثر بر بازار سرمایه را در دو دسته مثبت و منفی تقسیم‌بندی کرد. اصلاح و فرمول‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، صحبت‌ها درباره اصلاح قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تورم مثبت، کاهش ارزش دلاری بازار سرمایه و اصلاح نسبت قیمت به سوداوری شرکت‌ها از موارد مثبت بر بهبود وضعیت بورس برای سرمایه‌گذاری است. در نقطه مقابل جنگ‌ در خاورمیانه و عرضه اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه عامل منفی بر روی بازار سرمایه است که می‌تواند جهت سرمایه‌ها را از بازار سرمایه منحرف کند.

البته در کنار موارد گفته شده یک خبر هم در روز قبل منتشر شد که در آستانه فصل سرمایه می‌تواند به عنوان یک سیگنال مثبت تلقی شود. روز قبل خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد با طرح جدید دولت دیگر گاز صنایع قطع نمی‌شود. به دنبال ابلاغ «شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار به منظور افزایش پایداری تامین گاز طبیعی» با اولویت مشترکان عمده و نیروگاه‌ها، صنایع می‌توانند با نصب تجهیزات لازم گاز ذخیره کنند، طرحی که ضمن رفع ناترازی مانع قطع گاز صنایع می‌شود.

در فصل پاییز و زمستان همزمان با کاهش دما مصرف گاز افزایش می‌یابد که غالبا در چنین مواردی موجب تعطیلی کارخانه‌ها برای رفع ناترازی می‌شود‌ علاوه بر این در چنین شرایطی برخی شرکت‌ها برای مواجهه با این مشکل سوخت‌های آلوده‌تر را مصرف می‌کنند که در هنگام آلودگی هوا هم منجر به تعطیلی کارخانه می‌شود.

در صورتی که چنین بستری فراهم شود، هم ریسک کاهش درآمد و سودآوری در زمستان کاهش می‌یابد و‌ هم چنین به این خاطر که گاز سوختی با آلایندگی کمتر است مشکلات تعطیلی کارخانه‌ها به خاطر افزایش آلایندگی تعدیل می‌شود. به همین خاطر در آستانه فصل سرما این خبر در صورت فراهم شدن بسترهای اجرایی خبر مثبت و تأثیرگذاری است.