به گزارش اکوایران، در تازه‌ترین خبرها آمده که بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی X اعلام کرده جنگ غزه وارد مرحله سوم شده است. آن‌طور که در این بیانیه آمده است: مرحله نخست تمام شده و مرحله دوم نیز با بمباران هوایی ادامه دارد و اکنون زمان ورود به مرحله سوم از طریق گسترش تهاجم زمینی به نوار غزه فرارسیده است.

زمزمه تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران

اما به‌ موازات جنگ غزه یک خبر از کنگره آمریکا، بازار ارز را هدف قرار داد. کنگره ایالات متحده به دنبال اجرایی‌کردن سخت‌ترین تحریم‌های نفتی علیه ایران است. افزایش و رکوردزنی صادرات نفت ایران در چندماهه اخیر یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار و انتظارات معامله‌گران بوده است که به پشتوانه برخی تحلیل‌ها در بلومبرگ و اکونومیست معامله‌گران تصور می‌کردند که به‌خاطر چراغ‌سبز ایالات متحده برای فروش نفت ایران در ازای توافق نانوشته است.

هرچند در واقعیت تمام آمارها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران است؛ اما افزایش این صادرات به‌واسطه توافق نانوشته بارها توسط وزیر نفت رد شد. باید دید اگر تحریم‌های نفتی ایران توسط ایالات متحده تشدید شود میزان فروش نفت چه تغییری خواهد کرد. اگر مقدار فروش نفت ایران در صورت افزایش تحریم‌های نفتی کاهش پیدا نکند چنین تحریمی احتمالاً بازار ارز را دچار تنش نمی‌کند.

در همین راستا بازار ارز تهران امروز شاهد صعود قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی که روز گذشته با ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود امروز سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه با گپ مثبت ۲۵۰ تومانی باز شد و در نیمه ظهر امروز با ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

در بازار مجاور تهران هم هرات امروز شاهد کانال شکنی نرخ دلار بود. قیمت دلار در این بازار روز گذشته کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داد و با ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد. بااین‌حال امروز فعالیت خود را در مرز ۵۱ هزار تومان آغاز کرد. آن طور که معامله‌گران مدعی بودند هر برگ اسکناس آمریکایی در نیمه معاملات نقدی امروز در حول‌وحوش ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان نرخ‌گذاری شد که در مقایسه با روز قبل نزدیک به ۵۰۰ تومان رشد را نشان می‌دهد.

در کنار هرات، امروز نرخ حواله درهم نیز زمینه‌ساز افزایش انتظارات در بازار دلار شد. قیمت درهم که روز دوشنبه در حدود ۱۴ هزار و ۱۰ تومان به کار خود پایان داده بود در چهارمین روز هفته به ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان رسید.

فارغ از بازار ارز، قیمت طلای جهانی روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ مرز ۲ هزار دلار را از دست داد. امروز هم در پشت همین مرز با اندکی نوسان معامله شد. البته قیمت طلای جهانی در این مدت کی دیگر از برگ برنده‌های جنگ غزه بوده است. قیمت اونس طلا پیش از جنگ در حدود ۱۸۳۰ دلار بود؛ اما در روزهای گذشته تا نزدیک ۲۰۱۰ دلار بالا رفته بود.

در ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا سطح ۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان رشد کرد؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلا با رشد تقریباً ۴ هزارتومانی بر روی ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۰۰ قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه امامی روز یکشنبه بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان ارزان شد و در حدود ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. روند کاهشی سکه امامی در روز دوشنبه هم ادامه پیدا کرد و تا ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده که نسبت به‌روز قبل ۳۰۰ هزار تومان ارزان بود. البته در واپسین ساعات معاملات نقدی روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه امامی در حول‌وحوش ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

بااین‌حال در چهارمین روز هفته هم‌زمان با رشد قیمت دلار، قیمت سکه امامی ۱۵۰ هزار تومان بالا رفت و به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.