به گزارش اکوایران، بازار ارز تهران در سومین روز هفته جاری شاهد عقب نشینی نرخ دلار بود. اسکناس آمریکایی که در واپسین ساعات معاملات نقدی عصر یکشنبه در حول‌وحوش ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شده بود. در پشت خط یکشنبه‌شب تا سطح ۵۱ هزار و 320 تومان پایین آمد و در بازار امروز دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه به ۵۱ هزار و ۳۵۰ تومان شروع به کار کرد و تا مرز ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

در هرات هم بازیگران ارزی شاهد نوسان نزولی قیمت دلار بودند. بنا بر ادعای معامله‌گران قیمت دلار در هرات امروز با ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان شروع به کار کرد و در نیمه ظهر امروز کانال یاد شده را از دست داد و با ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز یکشنبه افت ۲۵۰ تومانی را نشان می‌دهد.

همچنین امروز نرخ حواله درهم نیز مانند قیمت دلار نزولی شد. درهم روز قبل با ۱۴ هزار و ۹۰ تومان بسته شد و در بازار امروز با ۱۴ هزار و ۶۰ تومان باز شد و تا مرز ۱۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

امروز یک خبر مهم سیاسی توجه معامله‌گران دلار را به خود جلب کرد. محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق از بغداد به تهران آمد؛ سفری که حائز اهمیت است زیرا او یک روز پس از دیدار با آنتونی بلینکن وارد تهران شده است.

فعالان سیاسی می‌گویند شاید بتوان گفت ارتباط معناداری بین دو دیدار وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا هم‌زمان با حضور در بغداد، در اظهاراتی از گروه‌های مقاومت عراقی درخواست کرد، به حملات خود علیه منافع آمریکا در عراق پایان دهند. مقاومت اسلامی عراق از روزهای گذشته به دلیل تداوم تجاوزهای اسرائیل به نوار غزه، جبهه جدیدی علیه اسرائیل گشوده و منافع آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار می‌دهد.

بلینکن در آخرین اظهارات خود مدعی شده آمریکا خواهان هیچ‌گونه رویارویی با ایران نیست؛ اما همه اقدامات را برای محافظت از نیروها و شهروندان خود انجام خواهد داد.

با همه این تحولات، برخی کارشناسان، نخست‌وزیر عراق را حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران می‌دانند؛ پیامی در رابطه‌ با جنگ غزه که می‌تواند حاوی هشدار یا پیشنهاد باشد. پیشتر هم وزیر خارجه ایران تأیید کرده است آمریکایی‌ها تاکنون در چند مرحله به ایران پیام‌هایی ارسال کرده و خواستار خویشتن‌داری ایران در حمایت از مقاومت فلسطین شده‌اند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد برخی از بازیگران ارزی به دنبال جزئیات و نتایج این سفر هستند.

در بازار طلا هم قیمت اونس طلا امروز مسیر کاهش را دنبال کرد. قیمت طلای جهانی ظهر امروز در حدود ۶ دلار از دو روز قبل پایین‌تر بود و بر روی ۱۹۸۷ دلار قرار گرفت. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در زمان‌نگارش این گزارش نسبت به عصر دیروز نوسان صعودی محدودی را ثبت کرد و به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

همچنین قیمت سکه امامی هم امروز مانند قیمت دلار در سراشیبی افتاد. این فلز گران‌بهای داخلی که روز قبل با ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بسته شده بود امروز تا سطح حمایتی ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ریزش کرد. فعالان بازار می‌گفتند اگر سکه امامی حمایت مهم ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست دهد ممکن است فشار فروش در بازار بیشتر شود و سکه تا کف کانال ۲۹ میلیون تومان عقب‌نشینی کند.