هرچند بازار سرمایه در روز چهارشنبه مثبت بود ولی از شیب مثبت شاخص کل کم شده‌بود و در نیم ساعت پایانی روز میزان عرضه در بازار سهام افزایش پیدا کرد.

روز چهارشنبه بازار به نحسی هفده خورد، از هفده اردیبهشت‌ماه که شاخص کل بازار سرمایه فروریخت در هفدهم هر ماه دچار اصلاح شده‌‌است و پس از آن شاخص روز خوشی نداشته‌است. روز چهارشنبه نیز شیب شتابان صعودی بازار سرمایه کند شد و سبز بورس کمرنگ شد.

یکی از خبرهای مورد توجه بازار سرمایه ورود دو قطب پتروشیمی کشور یعنی تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس به بخش بالادستی صنعت نفت و گاز بود در نشست مشترک مدیران ارشد این دو شرکت بر سر اقدام مشترک در چهارحوزه تفاهم شده‌است که از ظرفیت‌های موجود در زنجیره تولید هلدینگ تاپیکو‌ و خلیج‌فارس برای ساماندهی فعالیت‌های زیر مجموعه هر دو استفاده شود.

در نقطه مقابل این توافق قیمت نفت جهانی کاهش یافته و به کمترین سطح سه ماه گذشته خود رسیده‌است. شاخص کل غالبا با اهرم شرکتهای پالایشگاهی و رشد قیمت نفت تقویت شده است، حالا با عقب نشینی نفت جهانی یکی از اهرم‌های افزایشی بورس تهران ضعیف شده است.

اما آنچه برای رشد بازار سرمایه اهمیت دارد افزایش ارزش معاملات خرد بازار است به نحوی که خریداران بتوانند عرضه های فروشندگان در منفی های قیمتی را جلب کنند و دست بالا را در معاملات داشته باشند.تا زمانی که قدرت خرید بازار نتواند عرضه‌های حقیقی، حقوقی و بازیگر سهام را جذب کند نمی توان انتظار رشد پرقدرت از بازار سرمایه داشت.

سکه بازان محتاط هستند 

ربع سکه در هفته گذشته با کاهش بیش از سه درصدی سقوط کرد و طلای آب شده با کاهش ۱.۷ درصدی کمتر از همه در بازار طلا فروریخت. سکه امامی همچنان در داخل یک مثلث گرفتار است و حمایت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پشت سر دارد، محدوده ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز مقاومت مهم سکه امامی است که در صورتی که تثبیت بالای آن صورت نگیرد نیز نمی‌توان به رشد سکه در کوتاه مدت امید داشت. حباب سکه همچنان در کانال ۱۷ تا ۱۹ درصدی نوسان می‌کند که با سقف آن فاصله زیادی دارد و نشان میدهد که هیجان در بازار سکه غالب نشده و معامله‌گران محتاطانه معامله می کنند.

مرز نزولی برای تتر

علیرغم کاهش قیمت دلار در پایان هفته قیمت درهم افزایش یافت ‌و‌همین مسیله مانع از سقوط درهم به کانال ۱۳ هزار تومانی و‌سقوط دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی شد. هفته گذشته پیش از سخنرانی سیدحسن نصرالله دلار رنج مثبت کشید ولی بر اساس اخباری که پیش تر منتشر شد عصر امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله سخنرانی خواهد کرد که فعلا تا اینجای کار واکنش دلار به این سخنرانی کاهشی بوده‌است. اخبار جنگ برای بازارهای نفت و طلا عادی شده و این عادی شدن به دلار تهران هم رسیده است. در روز قبل تتر روند کاهشی به خود گرفت و تا محدوده ۵۱ هزار و۳۰۰ تومان پایین آمده است، اگر این محدوده شکسته شود و تثبیت در قیمت پایین تر صورت بگیرد می‌توان منتظر روند کاهشی مجدد دلار بود.