به گزارش اکوایران، بازار جهانی طلا امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه شاهد جهش معنادار قیمت طلا بود. این اتفاق در حالی است که سرمایه‌گذاران طلای جهانی منتظر آخرین نشست فدرال رزرو برای دریافت نشانه‌هایی در مورد چشم‌انداز نرخ بهره هستند. اونس طلا امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه به بالاترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته رسید که به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و کاهش بازدهی خزانه‌داری است.

پیش از شروع بازار یک پیش‌بینی از قیمت انس طلای جهانی در بازار دست‌به‌دست می‌شد که در آن گفته شده بود باتوجه‌به اینکه صندوق اسپایدر هفته قبل خریدار بوده احتمال افزایش بیشتر است. اگر قیمت انس طلا برمدار افزایش باشد باتوجه‌به شل بودن بازار دلار می‌توانیم شاهد جدایی دوباره بازار ارز از طلا و سکه باشیم. قیمت طلا امروز از مرز 2 هزار دلار عبور کرد.

با افزایش قیمت طلای جهانی، ارزش طلا در تهران هم بالا رفت. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار داخلی ایران قیمت طلا ۱۸ عیار امروز رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد. گفتنی است این فلز زردرنگ روز گذشته با ۲ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان کار خود پایان داد و در بازار امروز با ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۷۰۹۰ تومان بازگشایی شد و تا سطح ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان بالا رفت؛ اما در لحظه نگارش این گزارش در حدود ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز دوشنبه نزدیک به ۲۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در بازار سکه هم سکه بازان شاهد افزایش قیمت سکه امامی بودند. هر قطعه سکه امامی که روز گذشته از سطح ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار توان ریزش کرده بود امروز اندکی جان گرفت و با رشد ۱۰۰ هزارتومانی به ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین طبق ادعای معامله‌گران قیمت دلار تهران که روز گذشته تا کف کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمده بود در شروع معاملات نقدی امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان پیشروی کرد که در مقایسه با روز گذشته تقریباً ۴۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. اما با فرارسیدن ساعات میانی بازار نرخ این ارز از مرز قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان فاصله گرفت و بر روی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت.

معامله‌گران می‌گفتند اولین مقاومت قیمت دلار مرز ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان و بعدی ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. اگر قیمت دلار در روزهای آینده به بالای ۵۱ هزار تومان برود قیمت دلار دست از نزول برداشته است. گروهی از معامله‌گران نیز معتقدند قیمت دلار در محدوده جدید ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان خواهد کرد تا ازیک‌طرف بشکند و روند جدید شکل دهد.

از سوی دیگر، بازار ارز هرات امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه شاه رشد نرخ دلار بود. آن‌طور که معامله‌گران می‌گویند در شروع معاملات نقدی هرات نرخ دلار تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت که نیست به دیروز ۲۰۰ تومان رشد کرده بود. اما در ادامه معاملات هرات نرخ این ارز اندکی افت کرد در مقایسه با روز قبل رنج شد و با ۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر، قیمت درهم امارات دیروز در ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان شروع به کار کرد و در همین قیمت نیز بدون نوسان بسته شد؛ اما در بازار امروز تا سطح ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت؛ ولی ظهر امروز با ۱۳ هزار و ۸۷۰ تومان به فروش رسید که نسبت به‌روز دوشنبه ۱۰۰ تومان رشد کرده است.