بسیاری از تحلیلگران موج‌ صعودی جاری شاخص کل بورس تهران را ناشی از فراگیری خبرهای مربوط به افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌دانند.

اخیرا هم نامه‌ای منتشر شده که طی آن مجید عشقی رییس سازمان بورس روسای شر‌کت های مهم بورسی را به منظور تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به وزارت اقتصاد دعوت کرد.

پیش تر در گزارشی توضیح داده شد که شرکت‌ها به خاطر مالیات غالبا تمایلی به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها ندارند ولی ورشکستگی و خروج از زیان و همچنین افزایش قدرت دریافت تسهیلات عواملی هستند که به عنوان انگیزه های افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح می‌شوند.

شامخ اقتصادی منتشر شده‌است و ارزیابی آن نشان می‌دهد که شامخ کل اقتصاد در آبان‌ماه انقباضی‌تر شده و کاهش یافته‌است که نشان‌دهنده بازگشت رکود در اقتصاد است.

در گزارش شاخص مدیران خرید آبان ماه چند مورد به عنوان مشکلات بنگاه اقتصادی مطرح شده‌است. که از این موارد مشکل نقدینگی کافی و عدم ارایه تسهیلات و وام کافی از طرف بانک‌ها به شرکت‌ها از عوامل نزدیکی به رکود مطرح شده‌است.

در حالی بنگاه‌های اقتصادی از مشکل دریافت تسهیلات از بانک مرکزی گله دارند که افزایش پایه پولی و کاهش سرعت رشد نقدینگی نشان می‌دهد که بانک مرکزی با کاهش ضریب فزاینده نقدینگی تورم و نقدینگی را تعدیل کرده است که ابزار چنین اقدامی کنترل ترازنامه و کاهش وام‌دهی بانک‌ها می‌باشد زیرا بررسی اخبار نشان میدهد بودجه دولت در سال جاری و سال آتی انقباضی نبوده و کسری بودجه دولت در سیاست‌های مالی افزایش پایه پولی را توجیه می‌کند.

حال مسئله‌ای که وجود دارد آنست که در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی از میزان دریافت تسهیلات بانکی گلایه دارند تجدید ارزیابی دارایی‌ها تقاضای تسهیلات را افزایش میدهد که این مورد با سیاستهای انقباضی و کنترل ترازنامه ای بانک مرکزی برای کنترل تورم تداخل دارد،چرا که اگرچه بانک مرکزی با افزایش سرمایه بانک‌ها به مقدار محدود برای از بین بردن مشکل ناترازی بانک‌ها موافق است ولی افزایش بالای تسهیلات و الزام به پرداخت تسهیلات بانک ها ترازنامه بانک ها را منبسط میکند، قدرت وام‌دهی را افزایش میدهد که می تواند ضریب فزاینده نقدینگی را افزایش دهد و در شرایطی که پایه پولی افزایش یافته این مورد موجب رشد بیشتر از انتظار نقدینگی خواهد شد و بافته‌های بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی و تورم را رشته می‌کند. به همین خاطر موج بورسی الزام به تجدید ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی در نهایت با ماهیت ضد تورمی و تعدیل رشد نقدینگی بانک مرکزی تداخل دارد که کنترل تورم و کنترل قیمت دلار موثر است.

چنین موردی سیاست حمایتی مدنظر در بورس را در مقابل سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی قرار میدهد.

رکود بازار ارز سنگین است

رکود سنگین بازار ارز را فرا گرفته است و در این میان تنها اونس است که اخیرا نوساناتی را در بازار طلا به وجود آورده است.

در هفته گذشته ربع سکه بازدهی ۰.۹۶ درصد و سکه امامی بازدهی ۰.۸ درصدی را داشت که ناشی از آخر هفته سبز بازار جهانی طلا بوده‌است. این بازدهی ها که به یک درصد هم نرسید بیشترین بازدهی در معاملات هفته قبل بازار ارز و طلا بوده‌است.

بین التعطیلین بازار سرمایه

بازار سرمایه فردا تعطیل است و به همین خاطر برای امروز رونق چندانی پیش‌بینی نمی‌شود. بازار سرمایه در روز چهارشنبه پایان نسبتا منفی تر داشت که باید دید در روز جاری این وضعیت بهبود پیدا میکند یا خیر؟

در حال حاضر شاخص کل بالای مقاومت دو میلیون و صدهزار واحدی است، ارزش معاملات گروه خودرویی و انبوه‌سازی نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر است که با توجه به نقشی که این دو گروه تا کنون بازی کرده‌اند اگر بهبود پیدا کنند می توانند سایر گروه‌ها را با خود بالا بکشند.