به گزارش اکوایران، در معاملات پشت خطی روز جمعه، پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت سکه امامی در روز شنبه ۲۵ آذرماه متفاوت بود. برخی از سکه بازان می‌گفتند باتوجه‌به اینکه اولین روز هفته میان تعطیلی است احتمالاً بازار سکه خلوت شود و قیمت سکه نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد.

برخی دیگر به نوسانات رفت و برگشتی قیمت طلای جهانی اشاره می‌کردند و می‌گفتند اگر قیمت اونس طلا اصلاح شود احتمال عقب‌نشینی قیمت سکه وجود دارد. قیمت طلا روز پنجشنبه به بالاترین حد در ۱۰ روز گذشته رسید، زیرا بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا پس از پایان‌دادن به چرخه سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو کاهش یافت. 

برخی از معامله‌گران انتظار داشتند که فدرال رزرو از مارس ۲۰۲۴ سیاست‌های انبساطی خود را آغاز کند. انتظارات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با توقف دوباره کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست دسامبر به افت شاخص دلار و یکه‌تازی بازارهای جهانی منجر شد.

پس از انتشار مواضع فدرال رزرو، دلار جهانی که در انتظار تشدید بیشتر نرخ بهره بود با افت ۲ درصدی مواجه شد و حمایت کانال ۱۰۴ واحدی را از دست داد. در سازوکار اقتصادی با کاهش نرخ بهره یا توقف سیاست‌های انقباضی، شاخص دلار نزولی شده و امکان صعود را برای بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها فراهم می‌کند. در همین راستا قیمت طلا دو روز قبل به ۲۰۴۰ دلار رسید و روز جمعه بر روی ۲۰۴۴ دلار قرار گرفت؛ اما در نهایت وارد فاز اصلاح شد و تا ۲۰۱۳ دلار پایین آمد. البته بامداد شنبه با شروع به کار بازارهای جهانی قیمت اونس طلا در حول‌وحوش ۲۰۲۰ دلار به فروش رسید. قیمت دلار هم نسبت به‌روز پنجشنبه تقریباً ثابت بود و به نظر می‌رسد امروز هم عملکرد اسکناس آمریکایی برای سکه خنثی است. قیمت سکه دو روز قبل به نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان رسید و در پشت خط جمعه با ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته شد.

فعالان اقتصادی معتقدند قیمت سکه در حال حاضر مرز ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و در مقابل اگر قیمت طلا نزولی شود قیکت سکه ممکن است تا پله دوم کانال ۲۹ میلیون تومان عقب نشینی کند.