به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گفتند مدت زمان میخکوب شدن قیمت دلار در یک محدوده مشخص در حال نزدیک شدن به یک ماه است.

قیمت دلار هرات از 27 آبان در محدوده مشخص 49 هزار و 800 تومان تا 50 هزار و 300 تومان نوسان داده و نتوانسته از این بازه خارج شود.  در این مدت بارها معامله‌گران رکب خوردند، چه آن‌هایی که تصور می‌کردند قیمت پایین می‌آید و چه آن‌هایی که تصور می‌کردند قیمت دلار بالا می‌رود.

بازار نیمه رسمی شنبه

در روز شنبه شاهد یک بازار نیمه رسمی بودیم. معامله‌گران با توجه به بین‌التعطیلین بودن روز شنبه و اینکه بازار طلای تهران تعطیل بود می‌گفتند که بازار ارز یک روز نیمه رسمی داشته است. البته باتوجه به اینکه قیمت دلار کاملا در دست بازارساز است معامله‌گران می‌گفتند مدت زمان زیادی است که بازار ارز هرات از اهمیت افتاده. 

قیمت دلار هرات در روز شنبه 50 هزار و 160 تومان شروع به کار کرد و با کاهش کانال 50 هزار را از دست داد. قیمت دلار در بازار ارز هرات در نهایت 49 هزار و 950 تومان بسته شد. این درحالی بود که قیمت فردایی هرات هنوز در کانال 50 هزار تومان معامله می‌شد. قیمت دلار نقدی هرات بیشتر از دو هفته بود که در کانال 49 هزار تومان بسته نشده بود. قیمت درهم امارات در 13 هزار و 830 تومان بازگشایی کرد و در 13 هزار و 820 تومان به کار خود پایان داد. 

قیمت دلار در مرکز مبادله با افزایش بیش از 100 تومانی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در 42 هزار و 860 تومان معامله می‌شد. این درحالی است که قیمت دلار رسمی یک ماه پیش حوالی 41 هزار و 500 تومان بود. قیمت یورو رسمی هم با افزایش نزدیک به 900 تومانی به 46 هزار و 700 تومان رسید.

دلار سهمیه‌ای که نیست اما گران می‌شود

معامله‌گران دو  نکته درمورد نرخ‌های رسمی داشتند. یک اینکه می‌گفتند دلار سهمیه نزدیک به یک ماه است که صرافی‌ها نمی‌دهند و افزایش قیمت دلار برای چیست؟ نکته دوم این بود که اگر کسی بخواهد دلار سهمیه بخرد، با این قیمت دلار در مرکز مبادله و کارمزد 6 درصدی قیمت دلار سهمیه حدود 45 هزار و 500 تومان برآورد می‌شود.

در سمت رسمی قیمت حواله دلار هم که به عنوان نیما شناخته می‌شود در یک ماه اخیر بر مدار افزایش بوده و از حوالی 37 هزار و 700 تومان با افزایش نزدیک کانال 39 هزار تومان شده است.

یک شایعه در بازار شنبه بین معامله‌گران دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه از سوی مقامات قضایی با پیگیری پلیس مفاسد اقتصادی، معاملات فردایی و کاغذی را می‌خواهند تعطیل کنند. سوال معامله‌گران این بود که آیا واقعا این معاملات در بازار نباشند می‌شود بازار را کنترل کرد؟ یکسری از معامله‌گران می‌گفتند که قبلا چند هفته یا چند ماه تعطیل کردند و نتیجه خوشایندی نداشته است. به عقیده اکثر بازار وجود این معاملات برای عمق‌بخشی به بازار است.

از نظر تحلیل‌گران فنی قیمت دلار در یک مثلث مشخص گیر کرده و بازار طلا و سکه در معاملاتش دل به انس بسته و دلار را بیخیال شده است. اگر قیمت دلار از کف مثلث خارج شود حمایت اولیه 49 هزار و 600 تومان و حمایت مهمتر 49 هزار و 200 تومان خواهد بود. اگر هم قیمت دلار از سقف خارج شود می‌تواند روند صعودی به خودش بگیرد.