به گزارش اکوایران، قیمت دلار در تهران امروز هم مانند روز گذشته نزولی شد. طبق ادعای معامله گران قیمت دلار در تهران امروز بعد از مدت ها کش و قوس در کانال ۵۰ هزار تومان بالاخره کانال یاد شده را از دست داد و به خاکریز ۴۹ هزار تومان برگشت . هر برگ اسکناس آمریکایی در شروع معاملات نقدی امروز با ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان راهی بازار شد اما در نیمه ظهر تا ۴۹ هزار و ۷۸۰ تومان پایین آمده بود. بررسی ها نشان می‌دهد که آخرین باری که دلار تهران در کانال ۴۹ هزار تومان معامله شده در واقع به قبل از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل در ۱۵ مهر ماه سال جاری بر می گردد. 

دلیل نزولی شدن دلار چه بود؟

فعالان اقتصادی می گویند یکی از دلایل نزولی شدن دلار در تهران ناشی از افت قیمت دلار در هرات بود. نرخ دلار در هرات روز گذشته مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد و تا محدوده ۴۹ هزار و ۶۸۰ تومان ریزش کرد و در بازار امروز شیب کاهشی آن بیشتر شد و تا ۴۹ هزار و ۴۳۰ تومان عقب نشینی کرد. از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز امروز زیر پای دلار را خالی کرد. قیمت درهم در بازار امروز با افت ۲۰ تومانی فعالیت کاری خود را آغاز کرد  و ظهر در حول و حوش ۱۳هزار و ۶۹۰ تومان به فروش رسید. این قیمت نسبت به دیروز ۵۰ تومان نوسان کاهشی را نشان می دهد. 

پیشکسوت های بازار در معاملات پشت خطی سه شنبه شب پیش بینی کرده بودند که اگر قیمت دلار امروز حمایت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان را از دست دهد مرز حمایت بعدی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود. فنی‌ها معتقدند  برای ادامه کاهش قیمت دلار باید درهم در زیر مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تثبیت دهد.

دسته ای از معامله گران می گفتند دلار از ابتدای آذر تا امروز در مشت بازار ساز بود و جانی برای صعود نداشت. به عقیده‌ آنها  بیش از یک ماه است که مسیر صعودی مسدود شده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه قیمت دلار به دلیل کمبود نقدینگی و آخر ماه بودن در باتلاق افتاد و پایین آمد. 

با اینکه قیمت دلار و درهم در سرازیری افتاده بود مرغ بازار طلا و سکه در ایران یک پا داشت و جناح افزایشی بازار به واسطه خوش بینی به قیمت اونس طلا مانع افت این دو فلز گران بهای داخلی شدند. قیمت اونس طلا امروز تا سطح ۲۰۴۳ دلار بالا رفت اما در زمان تدوین این گزارش با افت تقریبا ۴ دلاری نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته به ۲۰۳۵ دلار رسید. 

همچنین هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار امروز به ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل کمتر از یک هزار تومان رشد را ثبت کرده است. در کنار بازار طلا امروز قیمت سکه امامی لب مرز ۲۹ میلیون تومان معامله شد. سکه بازان می گویند که فلز گران بهای داخلی به لبه پرتگاه رسیده و در صورتی که قیمت طلای جهانی اندکی نزولی شود احتمال ریزش قیمت سکه تا مرز حمایتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد .