به گزارش اکوایران؛ پس از اینکه هفته گذشته بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شد و صاحبان مشاغل از جمله صنف طلا، جواهر و پلاتین ملزم به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان شدند، شایعات فراوانی درباره مالیات طلافروشان مطرح شد. 

این در حالیست که نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اکوایران اظهار کرده بود که براساس این قانون از اول دی ثبت معاملات انجام و به صورت الکترونیکی در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت شده است. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تاثیر این قانون بر صنف طلا و جواهر گفته بود که شرایط اصناف باید در این زمینه در نظر گرفته شود و از آنجا که شرایطی که در صنعت طلا و در چرخه تولید و توزیع این کالا است فرآیند خاصی دارد، نیاز است که سازمان امور مالیاتی و مسئولان سامانه جامع تجارت که سامانه مودیان را راه‌اندازی کردند شرایط این صنعت را ارزیابی کنند.

براساس اظهارات بذرافشان، با توجه به اعلام بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، صنف طلا و جواهر محدودیت بالای ۱۸ میلیارد تومان را ندارد و طلافروشان باید انجام معامله با هر مبلغی را در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرده بود که فعلا این تغییرات در حوزه ثبت معاملات فروشندگان طلا است و درباره مالیات بر ارزش افزوده صحبتی نشده، از سال ۱۴۰۰ اعلام شد که مالیات باید از اصل طلا حذف شود.

بذرافشان اظهار کرده بود که تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر الزام صدور صورتحساب الکترونیکی تاثیری بر قیمت طلا و سکه ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرده بود که باید این اطمینان به طلافروشان داده می‌شود که این سامانه تاثیری در بخش مالیاتی طلافروشان ندارد و تجربه تلخ قانون مالیات بر ارزش افزوده تکرار نخواهد شد.

با وجود این اظهارات باز هم شایعه مالیات 25 درصدی از معاملات طلا مطرح شد تا جایی که سازمان امور مالیاتی و مسئولان آن به دفعات این اتفاق را تکذیب کردند. 

براساس تاکیدهای سخنگوی سازمان امور مالیاتی اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است و تنها 9 درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.

ماجرا به جایی رسید که رئیس کل سازمان امور مالیاتی نشستی با اعضای صنف طلا و جواهر تهران برگزار و در این جلسه تاکید کرد که به موجب قانون اساسی افزایش هیچ نرخ و پایه مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی انجام نمی‌شود و نظام مالیاتی مجری مصوبات قانونی است. شایعاتی که در فضای مجازی برای تهییج افکار عمومی مبنی بر افزایش مالیات صنف طلا و جواهر شده است کاملاً بی‌اساس است.

آنطور که سید محمد هادی سبحانیان اظهار کرده، طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول مالیات است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده که سازمان امور مالیاتی مکلف است تنها از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف است.