بازار طلا و سکه همچنان در صدر اخبار طلا و ارز قرار دارد به نحوی که روز قبل پای احسان خاندوری، وزیر اقتصاد و دارایی هم به حواشی پیرامون این بازار باز شد و او در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام کرد که لغو یا عدم لغو مالیات طلافروشان در اختیارات وزارت صمت است ولی نحوه و میزان پرداخت مالیات در دست بررسی است. او حواشی پیش آمده درباره بازار طلا و سکه در هفته قبل را کذب دانست.

بازار ارز و طلا فعلا گرفتار ترس از اعمال مالیات جدید است. مالیاتی که اگر دامن بازار را بگیرد می‌تواند عواقبی برای این بازار داشته باشد. در دیدبان اکوایران ابتدای هفته به طور مفصل درباره عواقب مالیات ستانی از طلا و خروج سرمایه از این بازار توضیح داده شد.

روند نزولی ارزش معاملات خرد

بازار سرمایه روز قبل را نیز منفی به پایان رساند. بازار سرمایه در این هفته حمایت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد و ارزش معاملات خرد از سقف هشت هزار و ۱۶۱ واحدی در میانه هفته قبل کاهش یافته و در پایان این هفته به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در پایان روز چهارشنبه شاخص کل بورس منفی به کار خود پایان داد ولی شاخص هم‌وزن کمی از سبزی خود را حفظ کرد.

از نظر تکنیکال در شاخص هم وزن اندیکاتور مکدی سیگنال نزولی صادر کرده است. زیرا در فاز مثبت هیستوگرام خط مکدی خط سیگنال را رو به پایین قطع کرده است. ولی در نقطه مقابل شاخص هم‌وزن به حمایت ۲۳ درصد فیبوناچی در محدوده ۷۵۵ هزار واحد رسیده است.

حمایت معتبری که اگر شکسته شود می‌تواند موج تازه فروش را در سهام کوچک آغاز کند‌.

شاخص کل هم‌وزن هم در اندیکاتور ایچی‌کومو خط حمایتی کیوجنسن را شکسته است و این حمایت را از دست داده است از هفته آخر آبان تا کنون شاخص کل هم‌وزن زیر حمایت کیوجنسن برای دو روز کاری بسته نشده بود. در حال حاضر شاخص کل هم‌وزن روی حمایت محکمی است که اگر حمایت شود می‌تواند حرکت رو به بالا را تجربه کند.

شاخص کل نیز حمایت کیوجنسن را از دست داده است و برای اولین بار در یک ماه گذشته برای دو روز کاری متوالی زیر این حمایت بسته شده است.

شاخص کل نیز روی محدوده حمایتی است که اگر برنگردد. می‌تواند تا نیمه کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کند. مهم ترین مقاومت شاخص کل محدوده دو میلیون و ۲۴۰ هزار واحد است.

سیگنال اونس طلا به بازار طلا و سکه

اونس طلا پس از تعطیلات وارد مسیر صعودی شده‌ و سال جدید را سبز آغاز کرده است. دلار آمریکا تضعیف شده و بازده اوراق قرضه کاهش یافته‌است و به همین خاطر طلا به عنوان دارایی مقابل ا‌وراق قرضه افزایش پیدا کرده‌است.

کاهش تورم آمریکا انتظارات از کاهش نرخ بهره در سال جدید را تقویت کرده است و همین مسئله اهرمی شده که طلا را صعودی کرده و به بالاترین سطح قیمتی سه هفته اخیر رسانده‌است.

به همین خاطر به نظر می‌رسد در صورتی که نرخ دلار در روز جاری کاهشی نشود طلا و سکه با اهرم اونس جهانی طلا روند سبزتری داشته باشد.