به گزارش اکوایران، در اولین روز هفته جاری قیمت دلار در تهران مسیر صعود را دنبال کرد. نرخ دلار که دو روز قبل تا کف کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمده بود در معاملات پشت خطی روز جمعه تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت.

آن طور که معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار صبح امروز با ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر بر روی ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل تقریباً ۴۸۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد .

از نگاه فعالان بازار یکی از دلایل رشد قیمت دلار در تهران ناشی از صعود قیمت دلار در هرات بود. قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی جمعه در ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان شروع به کار کرد و روی ۴۹ هزار و ۸۷۰ تومان به کار خود پایان داد. البته در هرات یک ادعا موردتوجه بازیگران ارزی قرار گرفته بود. برخی از معامله‌گران مدعی بودند در پشت خط جمعه، یک شماره‌حساب ایرانی قیمت دلار را در نرخ ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کرده است.

در همین راستا در بازار امروز هم نرخ دلار در معاملات نقدی بازار یاد شده با ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد و در نیمه ظهر تا ۵۰ هزار و ۸۰ تومان پیشروی کرد.

علاوه بر دلار؛ نرخ حواله درهم نیز امروز بالای مرز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید و همین امروز موجب شد سطح تقاضا برای خرید دلار تا حدودی بیشتر از روزهای قبل شود. قیمت درهم امارات امروز با ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان راهی بازار شد و در نیمه ظهر با ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان نرخ‌گذاری شد که نسبت به‌روز پنجشنبه گذشته رشد ۷۰ تومانی را ثبت کرده است.

فعالان اقتصادی در معاملات پشت خطی جمعه‌شب گفته بودند در حال حاضر مرز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان درهم برای دلار مهم است و اگر قیمت درهم امارات بالای این مرز تثبیت دهد قیمت دلار امروز در هرات می‌تواند وارد کانال ۵۰ هزار تومان شود. اگر قیمت درهم امارات امروز زیر ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان نوسان دهد قیمت دلار هرات همچنان در محدوده فعلی خود معامله خواهد شد.

مهمان ویژه ساختمان میرداماد

همچنین امروز ساختمان شیشه‌ای میرداماد میزبان یک مهمان ویژه بود. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور امروز برای حضور در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع‌عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی، در این بانک حاضر شد و بر کرسی ریاست مجمع‌عمومی بانک مرکزی تکیه زد.

پیش‌ازاین نیز رئیس‌جمهور در سومین بخش از نظارت ستادی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ به برج شیشه‌ای میرداماد رفت و از بانک مرکزی بازدید کرد؛ آیت‌الله رئیسی این بازدید علاوه بر نظارت بر متولی بخش پولی و بانکی کشور، از برخی سامانه‌های بانک مرکزی نیز بازدید کرد.

نکته مهم بازار این است که در چند وقت گذشته چارت ارزی بانک مرکزی در بین معامله‌گران دلار دست‌به‌دست می‌شد با این‌حال بازار امروز به این نمودار روی خوش‌نشان نداد و اسکناس آمریکایی تا نیمه کانال ۵۰ هزار تومان پیشروی کرده است. برخی هم معتقدند از زمانی که بازار طلا متشنج شده این احتمال وجود دارد که بخشی از خریداران طلا به بازار سکه کوچ کرده باشند.

از سوی دیگر هر اونس طلا روز پنجشنبه تا ۲۰۸۸ دلار بالا رفت که بیشترین قیمت از ۴ دسامبر، زمانی که شمش به اوج خود رسید، بود. بااین‌حال پس از رسیدن به بالاترین سطح بیش از سه هفته گذشته در عصر پنجشنبه کاهش یافت، زیرا افزایش بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا موجب تضعیف انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اوایل سال آینده شد. قیمت اونس طلا بامداد شنبه تقریباً ۳ دلار افت کرد و بر روی ۲۰۶۲ دلار قرار گرفت.

گفتنی است که رشد قیمت دلار امروز تا حدودی بر روی قیمت سکه امامی و قیمت طلا ۱۸ عیار تأثیر گذاشت. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت طلا ۱۸ عیار در مقایسه با دو روز گذشته با ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان معامله شد که رشد تقریباً ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. در کنار طلا، بازار سکه هم شاهد صعود قیمت سکه امامی بود. این فلز گران‌بهای داخلی امروز تا ۲۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بالا رفت که نسبت به‌روز پنجشنبه گذشته ۲۵۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرده است.