به گزارش اکوایران، در بازار ،قیمت طلا و سکه بالا رفت.

معامله‌گران بر این باورند این افزایش بدون توجه به بازار ارز، بود. چون در روز یکشنبه قیمت دلار و درهم در همان محدوده روز شنبه نوسان داشتند و حتی پایین‌تر هم رفته بودن اما قیمت سکه و طلا صعودی بود. به عقیده معامله‌گران در حال حاضر، سکه لیدر بازاره.

در روز یکشنبه قیمت سکه در 30 میلیون و 200 هزار تومان بازگشایی شد و با افزایش 300 هزار تومانی در 30 میلیون و 500 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه هر روز داره بیشتر می‌شه و در روز یکشنبه به مرز 6 میلیون رسیده که عدد قابل توجهی است که از مرداد ماه به این حباب نرسیده بود.

قیمت طلای آبشده هم بعد از کاهش در روز شنبه در روز یکشنبه صعودی شد و تا حوالی 11 میلیون و 180 هزار تومان بالا رفت.

حباب طلای آبشده هم بالا رفته و در حوالی 250 هزار تا 300 هزار تومان است. بازار طلا در روز یکشنبه در وضعیت اجاره بود که نشون می‌ده فروشنده های نقدی این روزها کمتر تمایل به فروش دارند.

البته از منظر معامله‌گران علت اصلی این اتفاق به موضوع محدودیت در واردات طلا برمی‌گرده.

در روز یکشنبه یک خبر در مورد واردات طلا مورد توجه بازار بود. طبق این خبر که البته جدید نیست و اکو ایران هفته گذشته به نقل از مقررات جدید بانک مرکزی خبری کرده بود فروش طلای‌ وارداتی و رفع تعهد باید از طریق مرکز مبادله صورت بگیره. شبهه‌ای که در این رابطه برای معامله گرا وجود داشت این بود که نرخ دلارِ نهفته در طلا را، بازار ساز چند در نظر می‌گیره؟

37 هزار و 500 تومان مرکز مبادله یا 50 هزار تومان بازار؟

معامله‌گران بر این باورند اگر 37 هزار و 500 تومان در نظر بگیره که خود اتحادیه داره با قیمت دلار بیش از 50 هزار تومان سکه می‌فروشه. موضوع دیگه در این رابطه این بود که طلا در بازار دو نرخی می‌شه. اگر هم 37 هزار و 500 تومان باشه که کمتر کسی حاضر است با این قیمت رفع تعهد ارزی کنه. معامله‌گران بر این باورند به واسطه این شرایط جنس نقدی در بازار طلا کم شده.

قیمت دلار هرات در 50 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و با کاهش روند قیمت درهم کاهشی شد و با برگشت، قیمت دلار هرات هم برگشت. قیمت دلار در بازار ارزِ هرات در روز یکشنبه با کاهش، حتی به زیر مرز حمایت 50 هزار و 300 تومان سرک کشید اما دوومی نداشت و با افزایش، در 50 هزار و 450 تومان بسته شد. البته قیمت فردایی، در پشت خط ،برای شکستن 50 هزار و 600 تومان تلاش کرد اما فعلا موفق نبوده. قیمت درهم در 13 هزار و 940 تومان آغاز به کار کرد در ابتدا با کاهش به 13 هزار و 920 تومان رسید و در ادامه با افزایش در 13 هزار و 950 تومان پایان یافت که نسبت به شنبه تغییری نداشت.

تحلیل‌گران معتقدند فعلا دو عدد 11 میلیون و 30 میلیون تومان در بازار طلا و سکه به کف ِمحکمی تبدیل شدن و بالایی‌ها به خاطر کمبود جنس نقدی در بازار است.

از منظر آنها اگر جنس نقدی در بازار عرضه بشه با توجه به حباب بالای طلا و سکه، این دو بازار می‌تونن از این کف، پایین برن.

معامله‌گران فنی هم بر این باورند تا عدد حمایتی برای بازار طلای آبشده مهمه و تا زمانی‌که بالای این اعداد باشیم هر پایینی اصلاحِ افزایش قیمت محسوب می‌شه و روند، کاهشی نیست. این سه عدد به ترتیب 11 میلیون و 80 هزار تومان، 11 میلیون و 25 هزار تومان و 10 میلیون و 970 هزار تومان است. در روز دوشنبه قیمت انس طلا هم به معادلات معامله‌گران برمی‌گرده و اگر افزایشی باشه که از افزایش یکشنبه قیمت طلا و سکه حمایت می‌شه اگر هم کاهشی باشه می‌تونه بازار داخل را کاهشی کنه.

نکته بازار نمودار تورم کالاهای خوراکی بود. یک کاربر توئیتری نموداری رسم کرده بود که در آن نشان داده می‌شد کالاهایی که ارز ترجیحی گرفتند دو برابر کالاهای بدون ارز ترجیحی گرون شدن.در بازار این نمودار زیاد دست به دست می شد.