به گزارش اکوایران، در دو روز ابتدای هفته جاری سیگنال‌های بانک مرکزی به بازار طلا و سکه توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

در همین راستا روز شنبه بود که رئیس کل بانک‌ مرکزی از آغاز ضرب سکه جدید و بدون تاریخ بانک‌مرکزی با هدف افزایش ذخایر طلای کشور خبر داد. مطابق اعلام رئیس کل بانک ‌مرکزی، سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد. فرزین همچنین ظرفیت روزانه ضرب این سکه‌ها توسط بانک مرکزی را حدود 20 هزار سکه اعلام کرد.

همچنین در روز یکشنبه بانک مرکزی در اقدام بعدی خود برای کنترل قیمت‌ها در بازار طلا در بخشنامه‌ای اعلام کرد بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند. بورس کالا هم به این بخشنامه واکنش نشان داده و با هرگونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده است. 

این در حالی است که دی ماه سال گذشته معاون ارزی بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس بورس اوراق بهادار، خواستار راه‌اندازی فرایند پذیرش و عرضه گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا از طریق بورس کالا شده که در نهایت در 21 اسفند ماه سال گذشته سازوکار بازار اوراق بهادار شمش طلا با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد راه‌اندازی شد.

قیمت سکه امامی که که روز شنبه با ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود دیروز طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است. در معاملات پشت خطی هم قیمت سکه در حدود 31 میلیون 300 هزار تومان به فروش رسید. فعالان اقتصادی می‌گویند  در حال حاضر مرز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و از طرف دیگر اگر پایین مرز ۳۱ میلیون و ۲۰۰  هزار تومان تثبیت دهد احتمال برگشت به کانال ۳۰ میلیون تومان تقویت خواهد شد.

هم‌چنین امروز بامداد سپاه پاسداران سه اطلاعیه منتشر کرد. سپاه در این اطلاعیه‌ها، از موشک‌باران مواضع موساد در اربیل و داعش خراسان در بخش اشغالی سوریه خبر داد. این عملیات انتقام ترورهای اخیر عنوان شده است. این مورد می‌تواند با تاثیرگذاری بر ریسک‌های ژئوپولیتک منطقه بر قیمت‌ها اثر بگذارد.

انتظار می‌رود بازار سرمایه هم در ساعات ابتدایی معاملات امروز نسبت به این خبر بی‌توجه نباشد. البته بسته به مسیر رویدادها این اثرگذاری می‌تواند متفاوت باشد. پس از ترور شهید سلیمانی در عراق، بازار ارز دچار نوسان افزایشی شد و بازار سرمایه فروریخت. هرچند با حمله موشکی ایران به عین الاسد در آن زمان ترس معامله گران در ابتدا بیشتر شد ولی با فاصله زمانی بسیار کمی ترس بازار ریخت چراکه مشخص شد قرار نیست سطح تنش‌ها از این بالاتر برود، سکه و دلار مسیر رفته را بازگشتند و بورس اصلاح قیمت خود را جبران کرد.