به گزارش اکوایران؛ امروز برای اولین بار حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز آغاز شد و طبق اعلام رئیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران در این جلسه 10 شمش یک کیلویی براساس نرخ‌های کشف‌شده از فرآیند عرضه و تقاضا فروخته شد.

آنطور که علی سعیدی اظهار کرده، تسویه نقدی و تحویل فیزیکی شمش‌های طلا در پایان جلسه انجام شد. 

براساس برنامه‌ای مرکز مبادله طلا و ارز برای عرضه شمش‌های یک کیلویی طلا داشته، عرضه‌کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی هستند و و وجه‌الضمان مبلغ 350 میلیون تومان به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

متقاضیان خرید شمش طلا باید تا ساعت 16 دیروز 26 دی، مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت می‌کردند که این مبلغ باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت می‌شد. 

برای هر معامله خریداران که شامل فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر، تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر و خرده فروشان طلای آب شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر می‌شوند، می‌توانند حداقل یک کیلوگرم و حداکثر سه کیلوگرم شمش طلا خریداری کنند.

مدارک دریافتی مرکز مبادله ایران از متقاضی خرید شمش طلا شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج (منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir)»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه‌الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی)» خواهد بود.

روز یکشنبه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی درباره این عرضه اظهار کرده که هدف از این اقدامات افزایش ذخایر طلای کشور بود که در این راستا به صادرکنندگان اجازه دادیم رفع تعهد ارزی با واردات طلا انجام شود. 

به گفته فرزین، براساس قانون طلای واردشده به منظور رفع تعهد ارزی باید در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه  و در اختیار متقاضیان قرار گیرد و با اقدامات انجام شده ذخایر طلای کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

سخنگوی مرکز مبادله ارز ایران نیز به تسنیم گفته که حراج‌های آنلاین هم از هفته آینده آغاز می‌شود. حراج حضوری یک روز در هفته خواهد بود، در حراج امروز نمایندگان بانک مرکزی، بانک کارگشایی، مرکز مبادله و اتحادیه طلا و‌جواهر کار اجرایی را برعهده داشتند.