از طرفی در نخستین جلسه حراج حضوری شمش طلا که امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد، ۱۰ شمش طلای یک کیلویی بر اساس نرخ‌های کشف‌شده از فرآیند عرضه و تقاضا معامله شد. آیا ممنوعیت بانک مرکزی می تواند به کنترل قیمت ها کمک کند؟ روش سیاستگذاری بانک مرکزی در بورس کالا اختلالی ایجاد می کند؟

میثم علی محمدی کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که در ساز و کار مرکز مبادله قرار است چه اتفاقی بیفتد، می گوید: این اطلاعیه با ابهاماتی مواجه است. اگر بخواهیم فرآیند مرکز مبادله را با بورس کالا مقایسه کنیم تفاوت زیادی دارد. در بورس کالا مردم با حداقل سرمایه می توانند گواهی سپرده را دریافت کنند اما در مرکز مبادله این گونه نیست.

بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ها مرکز مبادله ارز و طلا را ایجاد کرده است .

به گفته او، با طراحی ابزارهایی که به عنوان گواهی سپرده کالایی شناخته می شوند، راهی برای دستکاری قیمت ها و نوسانات وجود ندارد.

علی محمدی ادامه داد: به نظر می رسد دغدغه بانک مرکزی کنترل تلاطمات اخیر در بازار ارز و طلا است. باید دید فرآیند آپشن هایی که در مرکز مبادله ایجاد می شود به چه نحوی است. مثلا آیا ابزارها معاملات ثانویه دارند؟ اینکه چه سرمایه گذارانی می توانند وارد این حوزه شوند؟ و چه تداخلی با ابزارهای فعلی بورس کالا دارد؟