بانک مرکزی در این هفته از ضرب سکه و انتشار آن در آینده نزدیک گفت، سکه‌هایی که قرار نیست تاریخ داشته باشد و خبر آن در روز یکشنبه باعث کاهش بیش از دو‌میلیون تومانی سکه در همان روز شد.

اطلاعیه طلایی بانک‌ مرکزی

در روز یکشنبه با وجود کاهش قیمت سکه، صندوق‌های طلا رکورد حجم معاملاتی خود را زدند و در روز دوشنبه بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای ممنوعیت ارائه گواهی سپرده بر مبنای مسکوکات و شمش طلا را اعلام کرد که بورس کالا نیز ضمن مخالفت خود با این اطلاعیه، انتقال طلا و شمش به دیگر بازارها را خلاف مبانی بازار دانست. بانک مرکزی به دنبال انتقال تمام معاملات طلا به مرکز مبادله است و بورس‌کالا هم با این تصمیم مخالفت می‌کند که دلایل مخالفان و موافقان این موضوع نکات تاریک زیادی را روشن می‌کند.

میزان واردات طلا در سال جاری

مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت نیز میزان طلاهای وارداتی سال جاری را بیش از یک میلیارد یورو اعلام کرد که بخش قابل توجهی از آن به منظور رفع تعهد ارزی بوده‌است.

پرده‌برداری از دلایل رشد نرخ ارز از زبان وزیر

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در پایان هفته از دلایل رشد نرخ ارز پرده برداشت، خاندوزی گفت بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است، به‌ویژه پس از حمله یمن سطح نااطمینانی در کشورهای منطقه ایجاد شده که با فروکش کردن التهابات، می‌توان شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز بود. توقف کشتیرانی چینی‌ها در آستانه سال نوی چینی و رشد تقاضای درخواست در حوزه حمل و نقل دیگر عامل موثر در رشد نرخ ارز است.

ایران در این هفته مواضع گروه‌های تروریستی را هدف قرار داد و در این میان پاکستان در مرزهای کشور حمله پهپادی داشت. همین اتفاقات با بالابردن دماسنج ریسک‌های منطقه‌ای، باعث رشد قیمت دلار بر اساس عادت گذشته شد.

 دلار از کجا خط گرفت؟

 دلار در این هفته بیشتر دنباله‌رو سایر بازارها بوده است، افزایش تقاضای تسویه به مناسبت سال نوی چینی باعث افزایش قیمت درهم شد و رشد حباب درهم یکی از دلایل رشد قیمت دلار در این هفته بوده‌است، تتر نیز به طور شبانه روزی برای دلار خط دهی می‌کرد.

در حقیقت درهم و تتر به صورت شبانه‌روزی در حال خط دهی به دلار بودند و دلار به واسطه این دو در این هفته نیز صعودی شد و بازدهی ۱.۶ درصدی را ثبت کرد.

قیمت درهم در پایان روز پنجشنبه نسبت به مدت مشابه هفته قبل نزدیک چهاردرصد افزایش یافت که اختلاف میزان تغییر هفتگی دلار و درهم دلیل رشد حباب درهم در هفته جاری را توجیه می‌کند.

بی‌نظمی در معاملات درهم

بررسی حباب درهم به عنوان پارامتری از هیجان بازار نشان‌ می‌دهد که معامله‌گران در این هفته بی‌نظم عمل کرده‌اند و سطح انتظارات آنان تحت تأثیر عامل بیرونی دچار تغییر شده‌است.

IMG_20240119_101908_500

کمترین میزان حباب درهم در هفته جاری صفر تومان بوده و بیشترین میزان حباب درهم در این هفته ۸۶۱ تومان بوده است، نوسان ۸۶۱ تومانی احتمالا تحت تأثیر عامل بیرونی بوده‌است افزایش تقاضای تسویه با فرارسیدن سال نوی چینی یکی از دلایل رشد قیمت درهم و بی‌نظمی معاملات است که با انقضای این نوع تقاضا به نظر می رسد بازار درهم آرامش خود را پس بگیرد.

میانگین هفتگی حباب درهم نیز در محدوده ۳۸۲ تومان قرار گرفته‌است که بیشتر از میانگین ماهانه و سه ماهه حباب درهم است و همین مسئله نیز وقوع بی‌نظمی در معاملات کوتاه‌مدت بازار ارز را تایید می‌کند.

سکه بدون تغییر ماند

ولی‌الله سیف رییس سابق ساختمان میرداماد در این هفته از لزوم کنترل حباب سکه در بازار ارز و طلا گفت، و توضیح داد که حباب سکه اگر کنترل نشود می‌تواند موتور رشد قیمت دلار شود.

حباب سکه در اولین روز هفته در محدوده ۲۳.۲ درصدی قرار گرفت ولی در ادامه کاهش یافت و در پایان هفته در کانال ۱۹ درصدی ماندگار شد، حباب سکه در دی ماه محدوده ۱۶ درصدی را نیز تجربه کرده است و نوسان هفت واحد درصدی آن در بازه یک‌ماهه دلیل هشدار رییس سابق بانک مرکزی را توجیه می‌کند.

IMG_20240119_101903_926

هرچند سکه در روز شنبه همگام با رشد حباب سکه در کانال ۳۳ میلیون تومانی هم پیشروی کرد ولی در روز پنجشنبه نسبت مدت هفته قبل بدون تغییر ماند، سکه امامی در حالی هفته را در محدوده ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به پایان رساند که پرونده معاملات هفته قبل را نیز در همین محدوده بسته‌بود.

جهت معاملاتی ربع‌سکه عوض شد

ربع سکه که در هفته‌های افزایشی غالبا رکورددار افزایش است در این هفته با دلار همراهی نکرد و رکورد دار زیان شد دارندگان ربع سکه در این هفته بیش از ۵ درصد زیان کردند و در نقطه مقابل کام دارندگان طلای آب‌شده با رشد ۳.۲ درصدی شیرین شد.

در حالی‌ که در معاملات هفته گذشته بازار ارز و طلا با صعود دسته‌جمعی مواجه شد، در پایان این هفته در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل، دلار رشد کرد، طلای آب‌شده رکورددار افزایش شد، سکه امامی بدون تغییر بود و ربع سکه رکورددار زیان شد که نشان‌دهنده تغییر انتظارات معامله‌گران در انواع بازارهاست و تصور رشد دسته‌جمعی در بازار به هم ریخته‌است.

از نظر تکنیکال نیز دلار در محدوده مقاومتی مهمی قرار گرفته است که در صورتی که ریسک تازه و قدرتمندی به بازار نرسد می تواند رشد بازار را متوقف کند، از نظر تکنیکال در صورت عقب نشینی دلار, کانال ۵۱ هزار تومانی می تواند هدف معتبر حرکت دلار باشد.