به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه بعد از نوساناتی که در روزهای گذشته داشتند در روز یکشنبه با کاهش به سطح‌های حمایتی مهمی رسیدند. از منظر معامله‌گران بازار ارز و سکه منتظر مداخله بازارساز است و اگر این حمایت‌ها از دست بروند سرعت کاهش بیشتر خواهد بود.

لیدر بازار ارز و سکه در روز یکشنبه همچنان درهم بود و قیمت درهم با گپ منفی 80 تومانی در 15 هزار و 370 تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول با کاهش تا 15 هزار و 310 تومان پایین رفت. در نیمه دوم اما قیمت با افزایش در 15 هزار و 360 تومان بسته شد که نسبت به نرخ بازگشایی 10 تومان و نسبت به نرخ پایانی روز شنبه 90 تومان کاهش داشت.

قیمت سکه در 33 میلیون و 400 هزار تومان شروع به کار کرد و با قدم گذاشتن در روند نزولی، کانال 33 میلیون را از دست داد. با کاهش سکه در روز یکشنبه، قیمتش به 32 میلیون و 900 هزار تومان رسید. حباب سکه هم بر مدار کاهش بود و با افت 400 هزار تومانی به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسید. قیمت سکه در مجموع نسبت به روز گذشته 600 هزار تومان کاهش داشته که افت حباب آن هم نشان می‌دهد که نزول سکه نسبت به دلار بیشتر بوده است.

قیمت دلار هرات در 55 هزار و 350 تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا با افزایش تا 55 هزار و 600 تومان بالا رفت اما با روند نزول در بازار حواله درهم، کاهشی شد و حتی به کانال 54 هزار سرک کشید. قیمت دلار هرات بعد از لمس حمایت در کانال 54 هزار تومان با افزایش در 55 هزار و 200 تومان بسته شد که نسبت به روز گذشته کاهش 200 تومانی داشت.

تنها بازاری که در روز یکشنبه خلاف جریان حرکت کرد قیمت تتر بود. قیمت تتر که در روز گذشته از دلار تهران عقب افتاده بود با افزایش به مرز کانال 56 هزار تومان رسید. با این حال در صرافی‌های رمزارزی قیمت تتر متنوع بود و برخی قیمت بالاتر را در سایت زده بودند.

گزارش‌های ارزی و تیترهای رسانه‌ها درمورد دلار در روز یکشنبه مورد توجه معامله‌گران بود. از جمله تیترها این بود؛ خریداران ارز نقره‌داغ می‌شوند؟ تور ارزی بازارساز برای دلال، گزارشی از دخالت پرقدرت بازارساز طی روزهای آینده، ریزش در راه است. این گزارش‌ها دو تا نکته داشت.

یک اینکه تمامی آن‌ها به خریدار هشدار از ریزش می‌دادند. نکته دوم این بود که گروهی از معامله‌گران می‌گفتند چرا بازارسازی که بازار را در دست دارد باید تور ارزی برای دلال‌ها پهن کند؟ یعنی آیا خود بازارساز از افزایش بازار سود می‌برد؟ با این صحبت‌ها گمانه‌زنی معامله‌گران به این سمت رفت که بازارساز با بالا و پایین کردن بازار نوسان می‌گیرد.

یک گزارش در بازار دست به دست می‌شد با تیتر توافق پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی برای تنظیم بازار، که این گزارش تاییدی بر شنیده‌های اکوایران در چهارشنبه هفته گذشته بود که اطلاع‌رسانی شد.

بحث داغ بازار، گزارش ایسنا از تکلیف جدید صرافی‌ها بود. بر اساس این گزارش صبح یکشنبه نمایندگان مجلس، صرافی‌ها را برای ارائه اطلاعات درآمد ارزی خود به بانک مرکزی، مکلف کردند.

معامله‌گران درمورد روند بازار چه می‌گویند؟

سه فرضیه در این باره وجود دارد. گروهی از معامله‌گران معتقدند بازار ارز سقف 6 ماهه دوم سال خودش را زده و تا انتخابات می‌تواند بر مدار کاهش باشد و به کانال‌های پایین برود. نظریه دوم این بود که گروهی از معامله‌گران اعتقاد دارند قیمت دلار سقف زده اما ریزش آن‌چنانی نخواهد داشت و در یک کانال پایین‌تر می‌تواند رنج بزند. اما نظریه سوم معتقد است بازار جایی سقف می‌زند که بازارساز آن ‌روز فروشنده باشد و دخالت کند. بر اساس این نگاه بازار می‌تواند بعد از یک اصلاح دوباره نوسانی شود و سقف بزند و از آن‌جا ریزش کند.

نکته بازار ارز، ضوابط جدید بانک مرکزی درباره ارز همراه مسافر بود. طبق این ضابطه، محدودیت جدید برای خروج ارز ایجاد شده است. ممنوعیت خروج ارز از طریق محموله‌های پستی و حمل بار که قبلاً تا میزان 5 هزار یورو مجاز بود، در مقررات جدید غیر مجاز اعلام شد.