تب تند دلار در هفته قبل فرونشست و اسکناس آمریکایی کاهش پیدا کرد.

کاهش شتابدار دلار، سکه و طلا را عقب کشاند و باعث ثبت زیان برای دارندگان ارز و‌ طلا شد.

بایدن به دنبال کاهش فروش نفت ایران

قیمت نفت جهانی و میزان فروش نفت ایران یکی از مهم‌ترین اخباری است که بر قیمت دلار اثرگذار است، زیرا درآمدهای نفتی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور است سطح مناسب درآمدهای نفتی به کنترل قیمت دلار کمک می‌کند.

در پایان هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از طرح بایدن برای کاهش فروش نفت ایران نوشت، طرحی که بر اساس گزارش بلومبرگ با مخاطراتی برای اقتصاد جهانی روبه‌رو است و بایدن برای اجرای آن موانعی پیش‌رو دارد.

این آخرین باری نیست که دولت بایدن به دنبال تنگ کردن حلقه درآمدهای نفتی ایران بوده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته هم در حالیکه بازار ارز تحت فشار قرار داشت، رابرت مالی نماینده وقت ایالات متحده آمریکا در امور ایران مدعی شد که آمریکا چین را برای توقف خرید نفت از ایران تحت فشار قرار می‌دهد، ادعایی که در آن زمان اگرچه مورد توجه بازار ارز قرار گرفت ولی با گذشت زمان و انتشار گزارش‌ها از میزان فروش نفت ایران خنثی شد، چرا که گزارش‌های داخلی و بین‌المللی خبر از رکوردشکنی درآمدهای نفتی ایران دادند.

بررسی بیشتر این اخبار نشان می‌دهد که تقریبا این خبر در چندسال اخیر منتشر می‌شود ولی به طور کلی میزان فروش نفت ایران پس از سال ۹۹ صعودی بوده است. به همین خاطر آنچه برای بازار ارز اهمیت بیشتری خواهد داشت آمارها از میزان فروش نفت کشور در آینده است.

کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت

بررسی آمار منتشر شده از سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد پس از بازگرداندن سپرده‌های سه ساله توسط شورای پول و اعتبار در اواخر سال گذشته، این سپرده‌ها با استقبال گرم سپرده‌گذاران مواجه شده‌اند و به طور کلی میزان سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلندمدت یک ساله و سه ساله افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، اخیرا بانک مرکزی با ۲۸۰ همت سپرده‌پذیری در گواهی سپرده خاص موافقت کرده است که به شدت مورد استقبال قرار گرفت، به همین خاطر به نظر می‌رسد ابزار سیاست پولی انقباضی برای مهار و کنترل تورم به کار گرفته شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت از قدرت نقدینگی در سایر بازارها می‌کاهد و از اثر تورمی نقدینگی می‌کاهد ولی در نقطه مقابل باعث رکود و افزایش مخارج دولت می‌شود.

پایین‌ترین سطح حباب سالانه سکه لمس شد

در هفته گذشته حباب سکه امامی برای اولین بار در سال جاری به کانال ۱۴ درصدی سقوط کرد. دارندگان ارز و سکه در هفته گذشته زیان کردند و با فراخوان ثبت‌نام خودروهای وارداتی و سپرده‌پذیری در سپرده‌های خاص حواس نقدینگی از دلار پرت شد.

شرط معکوس شدن روند بورس

بازار سرمایه در هفته گذشته به پایین کانال دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نفوذ کرد، اما ریسک‌های سیستماتیک مانند رویدادهای منطقه‌ای و اخبار ناگهانی از صنایع خریداران را فعلا از بازار دلسرد کرده است.

در هفته گذشته خروج پول از بازار ادامه داشته‌است ولی تحلیلگران معتقدند که بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد که خبر خوب در لیدرها و یا آرامش در وقایع منطقه‌ای می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه و معکوس شدن روند فعلی شود.

بورس تهران مقاومت محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ را از دست داده است، در آن زمان اسکناس آمریکایی سقف ۳۰ هزار تومان را لمس کرده بود و در کانال ۲۰ هزار تومانی قرار داشت، ولی در حال حاضر دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی جای دارد.

این مقایسه ساده عقب‌‌ماندگی بورس از سایر بازارها را تایید می‌کند اتفاقی که ناشی از بی‌اعتمادی به وجود آمده از سال ۹۹، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ بهره بدون ریسک، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌‌ها است.