بازار ارز و سکه تحت تأثیر انتشار اوراق گواهی خاص و همچنین ثبت‌نام خودروهای وارداتی این هفته با استقبال خرید مواجه نشد و رکودی بود ولی معامله‌گران معتقد هستند که آینده بازار ارز و سکه تا حدود زیادی به وضعیت تنش‌های منطقه‌ای بستگی دارد و برقراری آتش‌بس و بازگشت آرامش به منطقه می‌تواند باعث کاهش ادامه‌دار بازار ارز شود.

چرا فضای بازار ارز سنگین‌ شد؟

یکی از مواردی که باعث سنگین شدن فضای معاملات در بازار ارز شد انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بود. انتشار این اوراق که با سود سالانه 30درصدی منتشر شد به نقل از بانک‌ مرکزی به منظور تامین سرمایه برای شرکت‌ها بوده است ولی منتقدان این نرخ معتقدند که این رویکرد باعث ضربه بدی به اقتصاد و تولید خواهد شد.‌ اگر به بازار سرمایه به عنوان شفاف‌ترین بازار کشور نگاهی بیندازیم نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌ها به اندازه‌ای نیست که از پس نرخ سود اوراق گواهی خاص بربیایند و تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها هستند که نسبت پی‌به‌ای آن‌ها قابلیت رقابت با نرخ سود گواهی سپرده خاص را دارد، از طرفی باید به خاطر داشت که مدت بازگشت سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها غالبا یکسال نیست و ممکن است مدت بیشتری زمان برای بازگشت سرمایه و سودآور شدن بنگاه بعد از سرمایه‌گذاری زمان لازم باشد، به همین خاطر این اقدام بانک مرکزی در این هفته سوال‌برانگیزترین طرح این سازمان در هفته جاری بوده است. اگرچه این اوراق به بهانه تامین سرمایه شرکت‌ها و تولید منتشر شدند ولی عکس‌العمل بازار سرمایه به عنوان دماسنج تولید و اقتصاد کشور نسبت به این تصمیم مثبت نبود و ارزش معاملات خرد بازار سرمایه فرو ریخت و شاخص کل بورس حمایت مهم محدوده دو‌میلیون و۱۰۰ هزار واحدی را از دست داد.

تحلیلگران معتقدند که این سیاست گذاری‌ها مُسکّن‌های کوتاه مدتی هستند که استمرار آن در بلندمدت به اقتصاد آسیب جدی می‌زند ولی در کوتاه‌مدت موثر عمل می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند ازآنجایی که بازار ارز تحت تأثیر عوامل بیرونی و پارامترهای غیراقتصادی افزایشی شده‌است بازار ارز برای نزولی شدن به آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به تنش‌های منطقه‌ای وزن بیشتری می‌دهد.

حباب درهم منفی شد

حباب درهم همان دماسنج هیجانات بازار ارز است. نوسان اخیر بازار ارز هم با همدستی افزایش تقاضای تسویه درهم در آستانه سال نوی چینی و تنش‌های سیاسی با چراغ سبز درهم شروع شد ولی در نهایت با آغاز تعطیلات سال نوی چینی پایان یافت. درهم اهرم کاهشی بازارساز در بازار ارز است و غالبا بانک مرکزی بازار ارز را با اهرم درهم کنترل می‌کند.

IMG_20240216_111807_727

در گذشته با افزایش قیمت دلار، حباب درهم افزایش پیدا می‌کرد ولی بررسی‌ها از روند حباب درهم در هفته گذشته ، یک تناقض را نشان می‌دهد برای اولین‌بار میانگین هفتگی حباب درهم در این هفته منفی شده است، اتفاقی که در هجده ماه گذشته سابقه نداشته است و نشان می‌دهد دست بازارساز در بازار درهم بازترشده است که توانسته میانگین حباب درهم را برای یک هفته متوالی منفی کند.

در صورتی که اوضاع سیاسی منطقه آرا‌م‌تر شود انتظار می‌رود بازارساز با اهرم درهم بازار ارز را نزولی کند ولی در صورتی که بازار ارز از وضعیت رنج خارج شود و سیگنال افزایشی صادر کند، درهم‌ سرعت‌گیر بازار ارز خواهد بود.

رفت و برگشت حباب سکه

خبر پیش فروش سکه امامی چندی پیش توسط رییس بانک مرکزی مخابره شد، اتفاقی که در دم منجر به سقوط قیمت سکه و کاهش حباب آن شد، خبر فوق حباب سکه را وارد کانال و روند نزولی کرد و حباب سکه امامی تحت تأثیر این خبر تا کانال ۱۴ درصدی عقب‌نشینی کرد. پیشتر کف حباب سکه در کانال ۱۶ درصدی قرار داشت ولی با این خبر حباب سکه کف جدیدی برای سال جاری ثبت کرد.

IMG_20240216_111802_097

از زمان اعلام خبر انتشار سکه توسط بانک مرکزی تا کنون هنوز سکه تازه‌ای به بازار عرضه نشده است و همین مسئله منجر به افزایش مجدد حباب سکه شده است. حباب سکه امامی در پایان این هفته تا کانال ۱۹ درصدی بالا رفته است.