به گزارش اکوایران، سکه امامی در معاملات نقدی اولین روز هفته از دو جناح تحریک شد. نخست اینکه قیمت اونس طلا از روز جمعه پرش قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرد و اولین سیگنال صعودی را به بازار سکه ارسال کرد.

در همین رابطه، قیمت طلای جهانی دو روز قبل به صورت ناگهانی با رشد ۲.۱ درصدی خود را به  ۲۰۸۸ دلار را به رساند. البته قبل از آغاز سال ۲۰۲۴ نظریه‌های متعددی در خصوص شیب مثبت قیمت طلا و رکوردهای تاریخی آن پس از کاهش نرخ تورم در آستانه تغییر مسیر سیاست‌های انبساطی ارائه شده بود. از سوی دیگر روز شنبه، نیز برخی از معامله‌گران مدعی بودند که نرخ دلار مسیر رشد را دنبال کرده است.

این دو اتفاق در شرایطی است که طبق خبرهای منتشر شده قرار است از امروز یکشنبه 13 اسفند ماه در مرکز مبادله ارز و طلا حراج سکه برگزار شود.

اواخر دی ماه بود که خبر عرضه سکه جدید بدون تاریخ ضرب توجه سکه‌بازان را به خود جلب کرد. بااین‌حال در روزهای اخیر جزئیات جدیدی از این حراج منتشر شد و مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرده سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال ۱۳۸۶ است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقباً و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود. البته این آخرین تغییر در برنامه نبود.

بر این اساس در روز های اخیر  آگهی نخستین جلسه حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران و همچنین شیوه‌نامه نحوه برگزاری این حراج منتشر شد و این بار اعلام شد به این ترتیب قرار است امروز به‌جای سکه تمام، ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی عرضه شود و هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه است.

آن طور که در رسانه‌ها آمده اولویت تخصیص سکه در حراج امروز بر مبنای قیمت و زمان سفارش‌ گذاری از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰ روز حراج است و زمان واریز وجه در کیف پول، تاثیری در تعیین اولویت ندارد.

برخی از کارشناسان معنتقدند که این اتفاق می‌تواند تا حدودی جلوی نوسان صعودی قیمت سکه را بگیرد. البته روز گذشته قیمت سکه امامی در به نقل از اتحادیه طلا تا ۳۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بالا رفت اما در ظهر  با ۳۴ میلیون و 500 هزار تومان رسید که نسبت به دو روز قبل 550 هزار تومان گران شده بود. 

در شرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند جناح افزایشی بازار امروز برای رسیدن به مرز ۳۴ میلیون و 800 هزار تومان تلاش خواهد کرد. به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه بالای مرز 34 میلیون و 500 هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان صعودی سکه تا مرز یاد شده وجود دارد.

 بااین‌حال اگر سکه مرز 34 میلیون و 500 هزار تومان را از دست دهد ممکن است به تدریج تا پله هشتم کانال 33 میلیون تومان عقب نشینی کند.