به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه بعد از کاهش کانالی روز یکشنبه در مرزهای حمایتی پولبک زدند. در روز یکشنبه قیمت دلار هرات تا کف حمایتی کانال 58 هزار تومان پایین آمد و از این نقطه حمایت شد. قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 58 هزار و 220 تومان شروع به کار کرد و در ابتدا یک شلی داد و در ادامه با نوسان تا 58 هزار و 700 تومان بالا آمد. 

قیمت درهم در کف کانال 16 هزار تومان بازگشایی کرد و با نوسان 160 تومانی در 16 هزار و 160 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه در 36 میلیون و 150 تومان آغاز به کار کرد و این بازار هم مثل سایر بازارها با نوسان در 36 میلیون و 750 هزار تومان بسته شد. حباب سکه در روز دوشنبه 6 میلیون شد یعنی 16 درصد قیمت سکه حباب است. قیمت طلای آبشده هم در میانه‌های کانال 13 میلیون در معامله بود.

نکته بازار ارز تهران این بود که در روز دوشنبه خریدار در بازار وجود داشت اما فروشنده کم بود و به واسطه آن اسکناس در بازار تهران کم است. آن‌ها می‌گفتند قیمت اسکناس در بازار تهران هم به بالای قیمت دلار برآورد شده از درهم امارات رفته که نشان‌دهنده کمتر بودن عرضه نسبت به تقاضا در بازار تهران است.

خبر مهم بازار ارز مسافرتی بود. در یکشنبه شب یک توییت در بازار دست به دست می‌شد که نوشته بود پرداخت ارز مسافرتی متوقف می‌شود. این در حالی بود که در عصر دوشنبه یک خبر به بازار آمد که در آن گفته شده بود برخلاف اخبار نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده، سیاست بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوایی به متقاضیان همچنان ادامه دارد. هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی مطابق قانون، مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال است. 

یک بحثی هم در بازار وجود داشت که معامله‌گران می‌گفتند برای خرید ربع سکه مرکز مبادله که حبابش هم زیاد است مردم صف می‌کشند اینکه دلارش 16 هزار تومان کمتر بازار است مشخصا برای خرید ارز سهمیه صف می‌شود. آن‌ها یک سوال هم داشتند و آن اینکه چرا وقتی تقاضا برای ربع سکه وجود دارد عرضه‌ را در مرکز مبادله بیشتر نمی‌کنند تا از حبابش کم کند؟

یک تحلیل تکنیکال هم درمورد سکه گرمی مورد توجه بازار بود. در این تحلیل گفته شده محدوده حمایتی مهم این بازار 6 میلیون تا 5 میلیون و 300 هزار تومان است و مادامی که این ناحیه حفظ شود بازار می‌تواند بالایی بدهد.

معامله‌گران فنی معتقدند این برگشت قیمت دلار هرات پولبک است و می‌تواند تا 59 هزار تومان بالا بیاید و در ادامه با کاهش کف قبلی را که 58 هزار و 200 تومان است از دست بدهد. اما اگر قیمت دلار در پولبک به کانال 59 هزار تومان تثبیت بدهد چرخش روند در بازار خواهیم داشت. 

نکته اول بازار این بود که با شروع ماه رمضان در هرات، نرخ نقدی دلار اعلام نشد و معامله‌گران مدعی بودند که هرات در اول ماه رمضان تعطیل است. 

نکته دوم بازار خروج 561 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود.