پس از آنکه در جلسه فدرال رزرو از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در پایان سال خبر داده شد و انتظار می رفت که شاخص دلار در برابر سایر ارزها تضعیف شود، شاخص دلار از حمایت خود برگشت و برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. بانک ملی سوییس بازارها را شوکه کرد و در یک اقدام غافلگیرانه اقدام به کاهش نرخ بهره نمود، بانک ملی سوییس دلیل این اقدام را بالا بودن ارزش فرانک نسبت به سایر ارزها اعلام کرد.

در حالی که فدرال رزرو اعلام کرده که نرخ بهره را در سال جاری کاهش خواهد داد و انتظار می رود شاخص دلار روند نزولی پیدا کند، سایر اقتصادها دلار را غافلگیر کرده و زودتر اقدام به کاهش نرخ بهره می‌کنند که با تضعیف سایر ارزها دلار تقویت می‌شود، از طرفی ظهور پرقدرت تر اقتصاد آمریکا نسبت به سایر قدرت‌های اقتصادی در شرایط کنونی دلیل تقویت شاخص دلار است.

شاخص دلار در ساعت نگارش این گزارش در محدوده ۱۰۴.۴۶ قرار گرفت.

سد راه معامله گران طلا

پس از آنکه فدرال رزرو اعلام کرد که در حال بررسی کاهش نرخ بهره در سال جاری است، اونس طلا به بالاتر از سطح ۲۲۰۰ دلاری رسید و رکورد تاریخی قیمتی جدیدی را ثبت کرد.

بانک BOFA اعلام کرده که در سال ۲۰۲۴ طلا را به عنوان یکی از دارایی‌های اصلی خود در نظر گرفته است زیرا اگر تورم در سال جاری دوباره شتاب بگیرد و یا رشد اقتصادی کند شود و رکود حاکم شود طلا پناهگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

از طرفی بانک های مرکزی جهان با سرعت بی سابقه‌ای اقدام به خرید طلا کرده‌اند و در دوسال گذشته بیش از ۲۱۰۰ تن طلا توسط بانک‌های مرکزی خریداری شده است که باعث ایجاد تقاضای قوی برای طلا شده است. علیرغم چشم انداز افزایشی طلا، اقدام بانک مرکزی سوییس که باعث تقویت شاخص دلار شد، سد راه معامله گران افزایشی شد و پس از عقب نشینی اونس طلا از محدوده مقاومتی در لحظه نگارش این گزارش اونس طلا در محدوده ۲۱۶۰ دلار قرار گرفت.

اثر آتش‌بس بر قیمت نفت

در روز جمعه اما زور معامله‌گران کاهشی در بازار نفت بیشتر بود و دلایل برای کاهش قیمت بیشتر شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه گفت که معتقد است مذاکرات جاری در قطر می‌تواند به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه منجر شود.

تونی سیکامور تحلیلگر IG مارکت گفت که آتش بس غزه ترس‌ها از گسترش درگیری در منطقه را آرام می‌کند، علاوه‌بر این ممکن است باعث تشویق حوثی‌ها برای کاهش درگیری در دریای سرخ شود و اگر نفت‌کش‌ها اجازه عبور از دریای سرخ را بیابند این مسئله به پویایی و تعادل بهتر عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.

 تقاضای بنزین آمریکا کاهش پیدا کرده است، تقویت شاخص دلار نیز باعث گران‌تر شدن قیمت خرید نفت برای سایر کشورها شده موارد مطرح شده به همراه موضوع آتش‌بس موجب عقب نشینی قیمت نفت در در روز جمعه شد.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه در محدوده ۸۰.۶ دلار قرار گرفت.

کام دارندگان ارزهای دیجیتال زهر شد

تقویت شاخص دلار بیش از همه کام دارندگان ارزهای دیجتال را تلخ کرد، بعد از یک رشد هفتگی قدرتمند که توسط بیت کوین و ارزهای دیجیتال ثبت شد،اقدام بانک ملی سوییس باعث تضعیف فرانک و تقویت دلار شد، فرانک در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را در بین ارزهای قدرتمند جهان داشت و تضعیف آن منجر به تقویت شاخص دلار شد، با تقویت دلار بیت کوین شدیدترین افت هفتگی خود از ژانویه را تجربه کرد و با عقب نشینی به پایین تر از ۶۵ هزار دلار رسید ارزش بیت کوین در محدوده ۶۳ هزار و ۶۰۰ دلار قرار گرفته است.