روزقبل دلار تهران وارد روند اصلاحی شد، شروع کاهش قیمت در بازار ارز را در روزقبل تتر رقم زد، معامله‌گرن تتر اولین گروهی بودند که از سقف های قیمتی عقب نشستند و پس از آن درهم امارات،دلار تهران و سایر ارزها هم عقب نشستند. صندوق های طلا روز قبل به خون نشستند و دارندگان این صندوق‌ها نیز پس از مدت‌ها طعم اصلاح و زیان را تجربه کردند.

حجم معاملات وبملت افزایش یافت

در حالیکه بازار ارز سرخپوش بود، بازار سرمایه روز قبل وضعیت بهتری را تجربه کرد و پس ازمدت‌ها عقب‌نشینی، پیشروی کرد. دلیل رشد بازار سرمایه بیشتر به خبری که بانک مرکزی درباره نرخ تسعیر ارز منتشر کرد بر میگردد. بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و با این گزارش سود بیش از هشتاد همتی برای بانک ملت تخمین زده شد و همین افزایش سودآوری بانک ملت روز قبل زمینه‌ساز افزایش و تقویت شاخص کل بورس شد.

در دیدبان روز قبل پیش‌بینی شد که با بخشنامه‌ جدید بانک مرکزی برای نرخ تسعیر بانک‌ها، نماد وبملت و گروه بانکی مستعققد افزایش تقاضا و بهبود روند قیمتی خواهند بود که در روز قبل این پیش‌بینی محقق شد. نسبت قیمت به سودآوری نماد بانک ملت به کمتر از ۳ رسیده است و این مسئله امکان رقابت این بانک با سود بانکی و سایر نمادها را فراهم می‌کند. روز قبل صندوق دارا یکم هم سبز پوش شد و حجم معاملات بانک ملت مورد توجه قرار گرفت، حجم دو میلیاردی معاملات وبملت، همان موردی است که معامله گران سهام را در روز قبل خوشحال می‌کرد.

رییس بانک مرکزی نرخ دلار آزاد را قبول ندارد

روز قبل محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در صدا و سیما صحبت کرد،او در سخنان خود گفت که نرخ دلار آزاد را قبول  اظهار داشت که تخصیص دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالای اساسی در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به فاصله قیمتی دلار آزاد و دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، این رویکرد می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای واردات شود زیرا در حالیکه تولیدکننده با افزایش روزافزون هزینه‌ها مواجه است، تامین کالای اساسی با ارز ۲۸ هزار و پانصد تومانی و کمتر از نرخ بازار واردات را جذاب میکند و موجب عقب‌نشینی و کاهش تولیدکننده خواهد شد.

تعداد زیادی از تحلیلگران نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را نمی‌پسندند و معتقدند که این نوع سیاست اثری بر کاهش قیمت نخواهد گذاشت. قیمت هر کیلوگرم گوشت در بازار نشان‌ می دهد این سیاست گذاری نتوانسته اثر کنترل قیمتی بر بازارها بگذارد.

وزیر خارجه به عمان رفت

انتظارات از مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار ارز است. حسین امیرعبدلهیان وزیر امور خارجه کشور به عمان سفر کرده است. عمان کشور دوست ایران است که غالبا به عنوان میانجی برای ایران عمل کرده و واسطه‌گری های سیاسی این کشور منجر به توقف رشد قیمت‌ها یا کاهش قیمت دلار در گذشته شده است به همین خاطر حضور وزیر خارجه در عمان در اصلاح بازار ارز در روز گذشته بی‌تاثیر نبوده است.

از طرفی با خبر عقب نشینی اسرائیل از غزه در ابتدا در روز قبل نگرانی‌ها کمی تعدیل شد ولی خبر حمله اسرائیل به لبنان نگرانی تازه ای به وجود آورد.

اونس جهانی طلا که تا کنون به طلا قدرت افزایشی داده بود در صبح امروز رکورد تازه ای را ثبت کرد و در نیمه کانال دو هزار و ۳۰۰ دلاری معامله شد که می‌تواند اصلاح قیمت سکه و طلا را کند کند.