به گزارش اکوایران، قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با تأکید براینکه نرخ ارز بازار غیررسمی طبق تاکید بانک مرکزی به کالاهای اساسی و واردات قانونی مربوط نمی‌شود، اعلام کرد: بانک مرکزی بزودی لیست دریافت‌کنندگان ارز کالایی را به‌منظور شفاف سازی منتشر می‌کند.

خبر مرتبط
جدیدترین اظهارنظر فرزین درباره نرخ ارز

اکوایران:رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما در نرخ بازار غیررسمی هم مداخله خواهیم کرد و این نرخ زودگذر است و به زودی کاهش می‌یابد، نرخی نیست که ما در بازار کالا نگرانی داشته باشیم.

رییس‌کل بانک مرکزی نیز عوامل بنیادی اقتصادی تاثیرگذار بر نرخ ارز را مطلوب توصیف و تاکید کرد: بانک مرکزی سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت 70 میلیارد دلار  برای تامین کالاهای اساسی و نیاز وارد کنندگان با نرخ ارز ترجیحی و نیمایی تامین کرد و سیاست تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان در دستور کار سالجاری بانک مرکزی است ، امروز هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که واردات قانونی کالایی را با نرخ ارز بازار غیررسمی انجام داده است.

همزمان با افزایش تلاطم‌های ارزی در بازار غیررسمی ارز، محمدرضا فرزین اعلام کرد که امسال هم سیاست ارز 28500 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و پزشکی و دارو ادامه خواهد داشت و سایر نیازهای قانونی کالایی نیز با نرخ مرکز مبادله پوشش داده خواهد شد.

ارز نیمایی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ارز نیمایی یا همان دلار نیمایی در سامانه الکترونیکی یکپارچه ارز کشور برای تامین ارز مورد نیاز واردات و صادرات توزیع می‌شود. سامانه نیما توسط بانک مرکزی با هدف تسهیل تامین ارز و ایجاد یک فضای یکپارچه برای واردکنندگان و صادرکنندگان راه‌اندازی شده است. 

در این سامانه متقاضیان خرید و فروش ارز به طور آنلاین درخواست خود را در یک بستر یکپارچه ارسال می‎‌کنند. بانک مرکزی پس از بررسی درخواست‌ها، حواله ارز را صادر می‌کند.

همچنین با افزایش شکاف میان ارز دولتی و ارز بازار آزاد در کشور، اوایل سال 1397 بانک مرکزی سامانه‌ای را تحت عنوان نیمایی راه‌اندازی کرد تا بتواند به‌وسیله آن در بازار ارز واردات و صادرات ثبات ایجاد نماید.

تمام بازرگانان، تاجران و شرکت‌های تجاری و بازرگانی که تبادلات کالا دارند، می‌توانند از در سامانه نیمایی به خرید و فروش ارز بپردازند.

یکی از مهم‌ترین شرایط ثبت درخواست در سامانه نیمایی، داشتن کارت بازرگانی و عضویت در سامانه تجارت است. واگذاری ارز نیمایی براساس اولویت‌بندی کالاها است، که توسط بانک مرکزی مشخص شده است.