قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدییت در محدوده ۸۶ دلار معامله می‌شود و نفت برنت حدود ۹۰ دلار است.

بررسی اکوایران از قیمت خرید نفت در سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت نفت در مدت مشابه سال قبل در محدوده پایین‌تری قرار  داشته است به همین خاطر آنچه که مشخص است آنست که قیمت نفت در محدوده قیمتی فعلی نسبت به سال قبل رشد کرده است و این افزایش می‌تواند منجر به تقویت درآمدهای نفتی شود.

حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه بیش از ده درصد از ظرفیت پالایشگاه‌ها را برای تولید کاهش داده است، همچنین این کشور اعلام کرده که میزان تولید نفت برای ماه جاری را حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد تا سقف 9 میلیون بشکه‌ای اعلامی توسط اوپک رعایت شود.

اوپک هم چنان کاهش تولید نفت را حفظ کرده است و حملات یمن به مسیر کشتی‌ها در مسیر دریای سرخ  هم باعث افزایش ریسک و تقویت قیمت نفت شده است. مجموع عوامل مطرح شده باعث تقویت و رشد قیمت جهانی نفت شده است.

بررسی آمار تجاری ایران نشان می‌دهد که درامدهای نفتی مهمترین بخش درآمدهای سال جاری است که نگذاشته تراز تجاری کشور منفی شود.

 سال گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که افزایش درآمدهای نفتی از دلایل ثبات بازار ارز است و اخیرا برخی از تحلیلگران معتقدند که اشکالاتی که در قسمت عرضه نفت به وجود آمده و می‌تواند جدی‌تر شود شرایطی را به وجود آورده که می‌تواند منجر به افزایش قیمت جهانی نفت به محدوده‌های بالاتر شود‌.

رشد قیمت نفت از ابتدای سال جاری اهمیت زیادی برای بازار ارز دارد، زیرا رشد قیمت نفت به معنای افزایش دلارهای نفتی است که با توجه به ادعای وزیر اقتصاد مطمئنا افزایش قیمت نفت در کنترل بازار ارز و دلار حائز اهمیت است و می‌تواند مانع از افزایش دلار شود.

واگرایی ارزش معاملات خرد و شاخص کل بورس

بازار سرمایه روزقبل سبزپوش بود و شاخص کل بورس بیش از ۱۹ هزار و ۹۲۷ واحد رشد کرده بود ‌که رنگ سبز رنگ غالب بازار بورس شده است.  

سهامداران غالبا ریسک‌گریز هستند و همین ویژگی هم دلیل اصلی عقب نشینی شاخص کل بورس تهران در هنگام افزایش تنش‌ها در منطقه است.

بازار سرمایه پس از ترور سردار محمدرضا زاهدی در دمشق دچار شوک منفی شد و قیمت‌ها فروریختند، روز  قبل بازار سرمایه کمی از این عقب‌ماندگی را جبران کرد، شاخص کل و بسیاری از نمادها سبزپوش شدند و خروج پول از بازار سرمایه متوقف شد ولی نکته‌ای که جانب احتیاط را در بازار سرمایه تقویت می‌کند واگرایی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه و رشد شاخص کل است، ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز قبل کاهش قابل توجهی را ثبت کرد و ارزش معاملات خرد به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد و نقدینگی سوخت مورد نیاز برای رشد بازار سرمایه به سمت بالاست و در صورتی که تقویت نشود روند صعودی بازار سرمایه به بن‌بست می‌خورد.

طلا گران شد

قیمت تتر در معاملات شبانه کاهش یافته است و در نیمه اول کانال ۶۳ هزار تومانی قرار گرفت ولی اونس جهانی طلا خود را بالای محدوده دو هزار و ۳۴۰ دلار تثبیت کرده است که به خاطر افزایش ذخایر بانک‌های مرکزی جهان است. چین،هند، ترکیه، قزاقستان و برخی از کشورهای اروپای شرقی خرید طلا در سال جاری را تقویت کرده و ذخایر طلای خود را افزایش داده اند.