به گزارش اکوایران، امروز بانک مرکزی در خبری از روند تخصیص ارز برای صنایع، دارو و کالاهای اساسی خبر داد. 

آنطور که علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرده، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ بیش از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار ارز صنایع، ۳۶۷ میلیون دلار ارز کالاهای اساسی و کشاورزی و ۵۹ میلیون دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی تامین شده است.

براساس اظهارات سعیدی، از ابتدای سال تا پایان ۲۵ فروردین ماه شاهد تامین ارز ۳۶۷ میلیون دلاری در حوزه کالاهای اساسی و کشاورزی بودیم، گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی عمده ارز را در این گروه به خود اختصاص داده‌اند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرده که تامین ارز گروه دارو و تجهیزات پزشکی معادل ۵۹ میلیون دلار صورت گرفته که دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی مهمترین اقلام این گروه جهت تخصیص ارز بوده است .

به گفته سعیدی، در مجموع یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است، تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده، صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۲۷۸ و ۱۴۶ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

براساس اعلام مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تامین ارز نیمایی صنایع تجهیزات برق و الکترونیک، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات تولید و منسوجات به ترتیب معادل ۹۰ ،۴۸،۶۸،و ۸۸ میلیون دلار صورت گرفته است این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۳، ۸۷، ۶۷ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند علاوه براین گروه ها ۴۶۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۸۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است .

میزان تامین 1.9 میلیارد دلار در 25 روز ابتدای سال 1403 در حالی اعلام می‌شود که بانک مرکزی از ابتدای سال 1402 تا 15 اسفند، 75 میلیارد دلار برای مصارف ارزی کشور را تامین کرده که 8 میلیارد دلار از میانگین تخصیص ارزی این بانک در چهار سال گذشته بیشتر بوده است.