بازار ارز مدتی در اثر انتظارات ناشی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه افزایشی شده بود. در نیمه شبی که ایران حمله اسرائیل را تلافی کرد قیمت تتر یک رکورد جدید را ثبت کرد ولی رشد دلار فقط شبانه بود و با شروع معاملات روزانه، قیمت دلار نه تنها رشد نکرد بلکه روند اصلاحی به خود گرفت.

دلیل عقب نشینی دلار در روز قبل توسط تحلیلگران کاهش انتظارات معامله‌گران نسبت به ادامه درگیری‌ها بود و معامله‌گران به این نتیجه رسیدند که احتمال ادامه درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل کاهش پیدا کرد.

بازار ارز تجربه مشابهی در گذشته هم داشته است. پس از شهادت سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، انتظارات افزایشی بازار ارز در سال ۹۸ تقویت یافت ولی پاسخگویی ایران در عین‌الاسد باعث تضعیف جبهه معامله‌گران افزایشی در کوتاه‌مدت شد.

هیجانات در روز قبل به قدری در میان معامله‌گران افزایش پیدا کرده بود که تتر نوسان نزدیک هفت درصدی را تجربه کرد و خریداران نیمه‌شب در معاملات روزانه در موقعیت فروش قرار گرفتند. از نظر تکنیکال در صورتی که حمایت محدوده ۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان در تتر شکسته شود و تثبیت پایین‌تر از این محدوده صورت بگیرد احتمال اصلاح بیشتر بازار ارز افزایش می‌یابد. ولی بازار ارز برای مشخص کردن مسیر خود اخبار را رصد خواهد کرد در صورتی که سناریوی بدبینانه ادامه درگیری نظامی ایران و اسرائیل کنار گذاشته شود انتظار می رود قیمت دلار در کوتاه‌مدت پتانسیل رشد نداشته باشد.

معامله‌گران در انتظار کاهش فشار اخبار

در بامداد روز یکشنبه جلسه اضطراری هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد و طی این تصمیم بنا شد تا دامنه نوسان بازار سرمایه در بازار بورس و فرابورس تا سه روز کاری در محدوده یک درصدی محدود شود و دامنه نوسان نوسان برای صندوق‌های نیز به دو درصد برسد. کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه در روز گذشته منجر به افزایش هیجانات در میان معامله‌گران و تشکیل صف‌های فروش و کاهش ارزش معاملات شد. در نهایت هم صف فروش صندوق های اهرمی جمع شد تا احتمالا فشار انتظارات در میان معامله‌گران در روز جاری کاهش یابد.

برخی از تحلیلگران با خوش‌بینی انتظار تکرار رویداد سال ۹۸ را برای بازار ارز دارند. در سال ۹۸ پس از شهادت سردار سلیمانی دامنه نوسان بازار سرمایه محدود شد و بازار یک هفته در صف فروش قفل شد ولی پس از انتقام ایران روند بازار سرمایه برگشت و نه تنها تمام محدوده اصلاحی پس گرفته شد بلکه سقف جدیدی توسط بازار سرمایه ثبت شد.

در شرایط کنونی فعلا اخبار متضاد منتشر شده زیاد است و اخبار صحیح و ناصحیح درهم آمیخته که تصمیم گیری را برای معامله‌گران سخت می‌کند ولی با گذشت زمان و شفافیت بیشتر جریان خبری انتظار می‌رود معامله‌گران بتوانند تصمیم بهتری اتخاذ کنند و هم جهت شوند.