به گزارش اکوایران، بازار سرمایه در روز جاری در سالگرد سقوط بزرگ -هفدهم مرداد ۱۴۰۱- به سوگ نشست و نقشه بازار سرمایه سرخپوش شد.

یکسال قبل در چنین تاریخی بازار سرمایه دفتر معاملات سبز چندماهه را بست و به یکباره فرو ریخت. در ابتدا این اتفاق در ذهن سهامداران بازار سرمایه اتفاقی طبیعی بود و تصور می‌شد که شاخص کل بازار سرمایه بعد از مدتی رشد وارد یک روند منطقی اصلاح شده است تا آنکه مدتی بعد بخشنامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شد و مشخص شد که مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در تاریخ هفدهم مرداد توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است. با توجه به همزمانی نامه با سقوط بازار سرمایه فرضیه وجود اطلاعات راتنی در بازار سرمایه تقویت شد و به بدبینی سهامداران نسبت به بازار سرمایه دامن زده شد.

پس از گذشت یکسال بازار سرمایه هنوز نتوانسته مقاومت خود را در نیمه کانال دو میلیون واحدی اواسط اردیبهشت سال گذشته پس بگیرد و سهامداران نه تنها از تورم و رشد ارزش سایر دارایی‌ها عقب مانده‌اند بلکه تعداد زیادی از نمادها پایین‌تر از سقف سال ۱۴۰۲ معامله می‌شوند. این درحالی است که دلار بازار آزاد، طلا مسکن، خودرو و سایر کالاها سقف‌های قیمتی بالاتری را نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند.

متأسفانه در یک سالی که گذشت اعتماد سهامداران مغتنم شمرده نشد، افزایش ناگهانی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، افزایش تعرفه شرکت‌های معدنی، افزایش مالیات در بودجه، قیمت‌گذاری دستوری کالا و پایین نگه داشتن نرخ ارز نیمایی همه از مواردی است که به از بین رفتن اعتماد صاحبان سرمایه از بازار سرمایه منجر شد و در کنار افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک منطقه، رشد بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی به عقب ماندن بورس از سایر بازارها دامن زد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل هم‌وزن

روز قبل شاخص هم‌وزن بازار سرمایه مثبت بود ولی در روز جاری شاخص کل هم‌وزن هم همراه با شاخص کل بازار سرمایه فروریخت.

شاخص هم‌وزن بازار سرمایه روز قبل در محدوده حمایت صفر هیستوگرام مکدی قرار داشت ولی در روز جاری شاخص کل هم وزن به پایین این محدوده نفوذ کرد و خط مکدی نمودار سیگنال را به پایین شکاند که اگر در روز آتی عقب‌نشینی بازار سرمایه ادامه داشته باشد اندیکاتور مکدی سیگنال ادامه اصلاح قیمتی را تایید خواهد کرد.

هم‌چنین در روز جاری شاخص کل هم‌وزن به حمایت فلت نمودار کیوجنسن در اندیکاتور ایچی کومو نیز به طور همزمان نفوذ کرده که نشان‌ می‌دهد در صورت ادامه روند اصلاحی بازار سرمایه شتاب اصلاح شاخص هم‌وزن تندتر خواهد بود.

در حال حاضر به ترتیب محدوده ۷۴۰ هزار واحد و ۷۲۰ هزار واحد حمایت‌های نزدیک شاخص کل هم‌وزن هستند.

یک نصیحت بورسی

در کنار تمام مواردی که درباره بازار سرمایه گفته شد در این روزها ناامیدی نسبت به آینده بازار بورس فراگیر شده است. معامله‌گران بازار سرمایه همیشه می‌گویند که سهام در اوج ناامیدی و در آنجایی که گمان نمی‌کنید شروع به افزایش می‌کند و در اوج خوش‌بینی فرو می‌ریزد که باتوجه به ارزندگی بازار سرمایه این نصیحت معامله‌گران را باید در تصمیمات معاملاتی لحاظ کرد.

گروسی به تهران رسید

در روز‌ جاری رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد و با حسین امیرعبدللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. خبر سفر گروسی به تهران در هفته گذشته سقوط قیمت دلار تهران را رقم زد ولی از آنجایی که این خبر در هفته قبل اصطلاحا پیش‌خور شده بود بازار ارز نسبت به ورود گروسی واکنش کاهشی نشان نداد تا نتیجه سفر گروسی به تهران مشخص شود.

در روز جاری دلار پیشتاز بود و با جا گذشتن درهم و تتر، پیش‌روی کرد. در حال حاضر حباب دلاری درهم منفی ولی در محدوده منطقی است. در لحظه نگارش این گزارش هم تتر از دلار تهران جا مانده است که باید منتظر ماند و دید که آیا اختلاف تتر و درهم با دلار زنجیر پای دلار تهران خواهد شد یا خیر؟

سیگنال اونس جهانی به صندوق ‌های طلا

در سالگرد سقوط بورس بازار سهام منفی سنگینی را تجربه کرد شاخص کل بیش از ۲۰ هزار واحد فرو ریخت و بازار سرمایه بیشترین خروج پول حقیقی در ۱۱ روز‌کاری گذشته را ثبت کرد.

IMG_20240506_165907_133

با وجود خروج ۲۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس ولی صندوق‌های درآمد ثابت در روز جاری هم با استقبال مواجه نشدند و ارزش معاملات خرد صندوق‌های درآمد ثابت در روز جاری کاهش یافت و ۹۱ میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شدند که نشان می‌دهد فعلا بازار نظاره‌گر شرایط است تا تصمیم دقیق‌تری را اتخاذ کند.

IMG_20240506_165907_190

اگرچه ارزش معاملات صندوق‌‌های طلا در روز جاری نسبت به روز گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته است ولی توجه به این نکته ضروری است که ارزش معاملات صندوق‌های طلا پایین‌تر از میانگین ماهانه است و این اختلاف بالا به دلیل ضعیف بودن ارزش معاملات صندوق های طلا در روز قبل است.

در روز جاری صندوق‌های طلا با استقبال بهتری مواجه شدند و ۱۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شد. رشد اونس جهانی طلا سیگنال افزایش قیمت صندوق‌های طلا را صادر کرد و در روز جاری صندوق‌های مبتنی بر شمش طلا رشد بهتری را نسبت به صندوق‌های مبتنی بر سکه کسب کردند. بررسی تاریخچه معاملات توسط اکوایران نشان می‌دهد استقبال از صندوق‌های طلا مانع از افزایش استقبال از اقلام کوچک طلا مانند سکه گرمی، ربع سکه و نیم سکه شده است و حباب این اقلام سکه نسبت به گذشته تعدیل شده است.

طلای آب‌شده پیشتاز شد

از آنجایی که رشد اونس جهانی طلا در رشد قیمت طلا در روز جاری اهرم مهم‌تری بوده است امروز بیشترین افزایش قیمت در بازار ارز و طلا را طلای آب‌شده داشته و افزایش بیش از سه درصدی را ثبت کرد. در حال حاضر طلای آب‌شده حمایت محدوده ۱۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومانی را که هم‌سطح محدوده اصلاحی ۳۸ درصدی فیبوناچی است در پشت سر دارد و در صورتی که بخواهد به افزایش قیمت ادامه دهد محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مقاومت مهمی است.