به گزارش اکوایران، در روز شنبه بازارها هر کدام ساز خودشان را زدند. قیمت سکه بلاتکلیف بود. قیمت طلا پایین رفت و‌ قیمت دلار بالا آمد. در روز شنبه برای اولین بار از 8 اردیبهشت، قیمت دلار هرات یک روز کامل در کانال 59 هزار تومان نوسان داد. دلیل ناهماهنگی بازارها ریزش 80 دلاری اونس طلا بود که در روز جمعه اتفاق افتاد. ریزش انس طلا موجب شد تا ارزش ذاتی سکه و طلا کاهش پیدا کند. به واسطه این کاهش، طلای آبشده با گپ منفی بازگشایی کرد و قیمت سکه بین دلار و طلا درجا زد.

قیمت دلار هرات در 59 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و با افزایش به سمت مقاومت میانی کانال 59 هزار تومان رفت، اما نتوانست از آن عبور کند. در نهایت قیمت دلار هرات در 59 هزار و 400 تومان بسته شد که نسبت به قیمت پایانی هفته گذشته افزایشی بود.

قیمت درهم، 11 روز است که بالای 16 هزار تومان معامله شده و بین کف کانال تا 16 هزار و 300 تومان نوسان داده است. قیمت درهم شنبه را با گپ مثبت در 16 هزار و 160 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش تا مرز مقاومت 16 هزار و 300 تومان بالا رفت. اما در نیمه دوم، قیمت درهم نتوانست از این مرز عبور کند و با کاهش در 16 هزار و 220 تومان به کار خودش پایان داد که این بازار هم نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته افزایشی بود.

قیمت سکه بین افزایش دلار و کاهش اونس طلا، استراحت را انتخاب کرد. قیمت سکه در روز شنبه در 40 میلیون و 600 هزار تومان ثابت باقی ماند. نکته سکه این بوده که به واسطه ریزش اونس و درجا زدنش، حباب سکه با افزایش به 20 درصد رسید.

قیمت طلای آبشده که ارزش ذاتی آن به دلیل ریزش اونس طلا کاهشی بود، شنبه را با گپ منفی در 14 میلیون و 322 هزار تومان شروع کرد و در ادامه با افزایش در 14 میلیون و 414 هزار تومان به کار خودش پایان داد. قیمت طلای آبشده نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته کاهش داشت.

ناهماهنگی قیمت دلار و یورو

در مجموع بازار ارز افزایشی بود، اما بازار طلا و سکه نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته کاهش داشتند. البته قیمت دلار و درهم با این حال که افزایشی بودند، اما هنوز در دامنه مشخص خودشان درحال نوسانند.

در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار و یورو با هم ناهماهنگ بودند. قیمت یورو در مرکز مبادله کاهشی بود و کانال 49 هزار تومان را از دست داد. اسکناس دلار اما ثابت بود و قیمت دلار حواله مبادله هم افزایشی. قیمت دلار موزون بانک مرکزی هم با افزایش به 37 هزار و 490 تومان رسیده است.

افت بازار صندوق‌های طلا

در سمت صندوق‌های طلا هم مثل طلای آبشده شاهد افت بازار بودیم. با اینکه صندوق‌های طلا رو به نزول رفتند، اما در روز شنبه در این بازار ورود پول 87 میلیاردی حقیقی اتفاق افتاد. به عقیده معامله‌گران ارزش معاملات صندوق‌های طلا پایین است و این نشان می‌دهد نوسان بالایی نخواهد داشت، اما تحرکات ورود پول هم نشان‌دهنده این است که تقریبا قیمت‌ها به کف رسیدند.

معامله‌گران بازار ارز و سکه بعد از صدور قطعنامه منتظر واکنش عملی جمهوری اسلامی هستند. به عقیده آن‌ها تا قبل از اقدام عملی، بازار با حضور قوی بازارساز می‌تواند به سمت اصلاحات برود.

این دسته از معامله‌گران با اشاره به رکورد جدید صادرات نفت ایران و خبر آزادسازی منابع در عراق، معتقدند چپ بازارساز پر شده و توانایی تزریق سنگین برای کنترل بازار را دارد.

یک مصاحبه از کیهان در روز شنبه مورد توجه بازار بود. روزنامه کیهان با یک تحلیلگر سیاسی مصاحبه داشته که این تحلیلگر گفته غرب با صدور قطعنامه ضدایرانی می‌خواهد بازارها، از جمله بازار ارز را ملتهب کند، اما دارایی‌های ارزی ایران مناسب است و می‌تواند نرخ ارز را در دامنه ۵۰ هزار تومان حفظ کند. بنابراین، نگرانی از افزایش نرخ ارز در ایران وجود ندارد.

در مقابل یک گزارش از روزنامه اعتماد هم در بازار دست به دست می‌شد. طبق این گزارش قیمت دلار بازار آزاد 25 درصد کمتر از قیمت واقعی آن است. روزنامه اعتماد با احتساب نرخ تورم 47 درصدی در سال 2023 و نرخ دلار نزدیک به 60 هزار تومانی در اسفند 1402، تخمین زده قیمت واقعی دلار 73 هزار و 874 هزار تومان است. البته تحلیل‌گران معتقدند تخمین قیمت دلار از تورم، حتما قیمت واقعی دلار را نمی‌دهد و در بازه زمانی کوتاه‌مدت این تخمین قابل استناد نیست.

الگوی مثلث متقارن در بازار ارز

به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار ارز الگوی مثلث متقارن را تشکیل داده است. از این الگو به عنوان ادامه‌دهنده روند یاد می‌شود، اما در صورتی که شکست اضلاع مثلث رخ بدهد، این الگو می‌تواند مثل الگوی پرچم عمل کند. از لحاظ تکنیکال می‌گویند که نباید الگوهای ادامه‌دهنده را خیلی زود قضاوت کرد و خیلی سریع معاملاتتان را بر مبنای آن انجام ندهید.

در روز یکشنبه بازار میزبان عرضه شمش طلا خواهد بود و در روز دوشنبه قرار است که دوازدهمین حراج سکه بعد از تقریبا دو ماه انجام شود.

نکته اول بازار، رکورد حباب سکه یک گرمی بود. حباب سکه یک گرمی در روز شنبه به 72 درصد رسید که در دو ماه گذشته بیشترین بود.

نکته دوم هم بازار رمزارز و نات کوین بود. در بازار شنیده می‌شد که برخی از معاملات خودرویی با این رمزراز انجام می‌شود. از سوی دیگر هم شنیده می‌شد که تبدیل دارایی به تتر در بازار به سرعت در حال انجام است.