معامله‌گران می‌گویند تمامی بازارها اعم از ارز، سکه و خودرو در رکود به سر می‌برند. به عقیده آن‌ها قسمتی از این رکود به خاطر سیاست‌های بازار است و قسمتی از آن به دلیل کنار کشیدن معامله‌گران از بازار به خاطر انتخابات است. از منظر فعالان بازار سیاست‌هایی مثل فروش اوراق، عرضه شمش طلا، حراج سکه در مرکز مبادله و تزریق درهم و دلار هرات، کارهایی است که بازارساز با آن‌ها توانسته بازار را کنترل کند.

در روز سه‌شنبه دو خبر درمورد همین سیاست‌های بازارساز به بازار رسید. خبر اول درمورد فروش اوراق دولتی بود. طبق این خبر خریداران اوراق دولتی وارد میدان شدند. از منظر معامله‌گران، بازار فعلا در ریزموج اوراق دولتی به سر می‌برد و همین موجب بی‌رمقی بازار ارز و سکه شده است.

خبر دوم ادعای منابع آگاه از شروع مداخله ارزی بانک مرکزی در بازار ارز هرات بود. طبق این خبر تزریق دلار به بازار هرات با همکاری حکومت اسلامی یعنی طالبان اتفاق افتاده است. بر اساس شنیده‌ها مداخله بازارساز با حجم بیش از 100 میلیون دلار در بازار هرات، با هدف حذف اختلاف نرخ تهران انجام می‌شود. گروهی از معامله‌گران نسبت به این خبر گارد داشتند و می‌گفتند قیمت دلار در هرات از تهران ارزانتر است و اینکه دوباره آنجا تزریق شده قیمت دلار هرات را پایینتر می‌برد که اختلاف تهران و هرات کم نمی‌شود، مگر اینکه این دلارها بعد از تزریق به تهران بیاید.

با این شرایط بازار ارز و سکه در روز سه‌شنبه کاملا بی‌رمق بودن. قیمت دلار هرات که در روز دوشنبه با کاهش وارد کانال 58 هزار تومان شده بود بعد از برخورد به مرز 58 هزار و 800 تومان از این نقطه حمایت شد. قیمت دلار هرات سه‌شنبه‌ را در 59 هزار تومان شروع کرد و در ابتدا میل به صعود نشان داد و به سمت 59 هزارو 200 تومان رفت. در ادامه قیمت دلار از این نقطه برگشت و در 59 هزار و 150 تومان بسته شد.

قیمت درهم 16 هزار و 100 تومان آغاز کرد و تا 16 هزار و 180 تومان هم بالا رفت اما در ادامه با کاهش در 16 هزار و 110 تومان بسته شد.

نکته قیمتی روز سه‌شنبه قیمت تتر بود که با افزایش تا 59 هزار و 600 تومان رفت اما در ادامه به سمت کف حرکت کرد.

قیمت سکه هم نسبت به روز گذشته با کاهش 100 هزار تومانی به 40 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

معامله‌گران در این روزها در کنار اینکه نگاهشان به سیاست بازارساز است، یک نیم‌نگاهی هم به صحبت‌های انتخاباتی، نامزدهای ریاست جمهوری دارند. در شب گذشته انتقادهای مسعود پزشکیان از وعده‌های تحقق نیافته دولت درمورد بورس مورد توجه بود امروز صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی درمورد تحریم. این نامزد انتخاباتی گفته یک زمانی می‌گفتند باید تحریم‌ها برداشته شود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود اما آن سرمایه‌ای که همه مشکلات را حل می‌کند «مردم» هستند. این صحبت قاضی‌زاده هاشمی موجب شد تا گارد بازار نسبت به این کاندیدا، مخالف برجام و موافق تحریم باشد. این صحبت‌های کاندیدا‌ها از الان مشخص می‌کند که اگر پیروز شدند چه سیاستی دارند و بازار نسبت به آن بعد از انتخابات پوزیشن می‌گیرد.

یک گزارش از حراج سکه در مرکز مبادله در بازار دست به دست می‌شد. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده که کدام قطع از سکه در این حراج سود بیشتری را داده است. بیشترین اختلاف قیمت این حراج با قیمت بازار از آن ربع سکه بود که 10 درصد شکاف داشته است. شکاف نیم سکه حراجی با بازار 9 درصد و شکاف سکه حراجی 7 درصد بود. همچنین معامله‌گران می‌گفتند اگر یک نفر به جای خرید سکه، سه تا ربع سکه بخرد سودش خیلی بیشتر می‌شود.

به عقیده معامله‌گران فنی تا زمانی که بازارساز سیاست‌های مداخله‌ای در بازار دارد قیمت‌ها تا انتخابات نوسان خاصی نخواهد داشت مگر اینکه خبر خاصی بیاید. آن‌ها معتقدند با این رنج بودن بازار ارز نگاه بازار طلا و سکه به بازار جهانی طلاست. از نگاه تحلیلگران روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا جلسه مهمی دارد که قرار است داده‌های تورمی منتشر شود. اگر این داده‌ها به نفع انس طلا باشد قیمت سکه و طلای داخل هم می‌تواند یک نوسان تا مرز مقاومت داشته باشد، در غیر این صورت بازار طلا و سکه هم رنج خواهد بود.

نکته بازار قیمت شمش طلا در برخی از کانال‌هاست که کار آن‌ها واردات و صادرات شمش است. قیمت شمش طلای 24 عیار در بازار تهران حوالی 4 میلیارد و 400 میلیون معامله می‌شود. این کانال‌ها قیمت شمش تحویلی که در خارج از کشور پرداخت می‌شود را با ارزهای مختلف زده بودند که به این صورت است، اگر به دلار پرداخت شود باید 75 هزار و 370 دلار بدهند قیمت شمش طلا به یورو 70 هزار و 310 یورو، به درهم 275 هزار و 570 درهم و قیمت شمش به یوان 548 هزار و 900 یوان عنوان شده است. نکته‌ این بود که قیمت‌های عنوان شده به تومان خیلی متفاوتند. اگر این قیمت‌های شمش را به تومان محاسبه کنیم بیشترین قیمت برای تسویه یوانی است که 4 میلیارد و 501 میلیون و 718 هزار تومان می‌شود، کمترین هم برای تسویه درهمی است که 4 میلیارد و 439 میلیون و 432 هزار تومان محاسبه می‌شود. اختلاف این دو عدد با هم 62 میلیون به دست می‌آید. گروهی از معامله‌گران مدعی‌اند این اختلاف نشاندهنده کیفیت ارز درهم امارات در برابر یوان چین است.