به گزارش اکوایران، بازار صحبت‌ها و‌ وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری داغ است. بازار سرمایه هم از این وعده‌ها بی‌نصیب نبوده است و هرکدام از کاندیداها هم برای بهبود وضع ناراحت‌کننده بورس صحبت‌ها و راه‌کارهایی ارائه داده‌اند ولی بازار سرمایه در اولین روز کاری این هفته به وعده‌ها روی خوش نشان نداد و سرخپوش شد.

تا کنون درباره قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، تعرفه شرکت‌ها و... صحبت‌هایی انجام شده است ولی هیچ یک از این‌ها نتوانسته حال ناخوش بازار سرمایه را خوب کند و تب فروش در بازار سرمایه را پایین بیاورد حتی اصرار گروه بانکی بر سبزپوشی هم تاکنون نتوانسته سایر گروه‌ها را از برگشت از مسیر اصلاحی منصرف کند.

تکلیف شرکت‌های خودروسازی مشخص نیست و لیدرهای این گروه با صف فروش به کار خود پایان دادند کمبود شدید نقدینگی در بازار سرمایه از مواردی است که در بررسی ارزش معاملات خرد در بازار مشخص می‌شود و این مسئله معضل اصلی این روزهای بازار سرمایه است. بلاتکلیفی سهامداران از سیاست‌های اقتصادی دولت بعدی، محدود شدن دامنه نوسانات بازار سرمایه، عدم تعیین تکلیف زیان شرکت‌های خودروسازی، احتمال قطعی برق صنایع در تابستان، بالا بودن سود بدون ریسک و قیمت‌های دستوری از دلایل سرخپوشی این روزهای بازار سرمایه است.

چندی پیش در دیدبان ریسک کاهش مصرف برق صنایع به عنوان یکی از ریسک‌‌های پیش روی بازار مطرح شد و امروز مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به این مشکل ورود کرد و از و برنامه‌ریزی و زمانبندی برای کاهش مصرف برق و قطعی آن و اطلاع رسانی به شرکت‌ها خبر داد.

ارزش معاملات خرد در سه روز گذشته به طور متوالی کاهش یافته است و در روز جاری به کمترین سطح در یک هفته کاری قبل رسیده است در نقطه مقابل خروج پول حقیقی در سه روز گذشته روند افزایشی داشته که سیگنال خوبی برای معاملات روزهای آتی نیست.

طلا و دلار خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند

امروز طلا و دلار خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند طلا خود را به بالای محدوده ۱۴ میلیون و۵۰۰ هزار تومان رساند و به پایین برگشت. حباب طلای آب‌شده به بالای یک درصد رسید ولی تتر به حمایت ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان حمله کرد، کاهش دلار و تتر در کنار افت قیمت سکه مانع از پیشروی طلای آب شده شد‌ و طلای آب‌شده‌ در لحظه نگارش این گزارش به پایین نیمه کانال ۱۴ میلیون تومانی بازگشته‌است. بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد که خریداران غالبا در محدوده‌های بالای یک درصد حباب طلای آب شده احتیاط می‌کنند.

چشم‌انداز کاهشی تقاضای نفت چین

بررسی تکنیکی دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی در محدوده ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان گرفتار شده است و شکست هرکدام از محدوده ‌ها و تثبیت خارج از این محدوده حرکت در همان جهت را رقم خواهد زد.

بلومبرگ در گزارشی تحلیلی از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی به چشم‌انداز کاهشی تقاضای نفت چین پرداخته است، روند افزایشی تغییر سوخت خودروها از بنزین به گازوئیل و سایر انرژی‌ها، بحران املاک و رشد آرام اقتصادی این کشور باعث شده میزان پالایش نفت چین در ماه آوریل به سطوح زمان کرونا برسد. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان و خریدار اصلی نفت ایران است. با توجه به اهمیت چین در مناسبات اقتصادی جهان و اثر نفت بر رشد اقتصادی کشور، این خبر یک سیگنال احتیاطی به بازار ارز از جانب چین است و نیاز است در آینده مناسبات اقتصادی ایران و چین و تراز تجاری کشور مورد بررسی قرار بگیرد که آیا تجارت نفت و درآمدهای ارزی ایران تحت تأثیر میگیرد میگیرد یا خیر؟