به گزارش اکوایران، دوره تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه‌دار شده است و این روزها بازار و فعالان اقتصادی صحبت‌های نامزدها و اطرافیان آن‌ها را زیر نظر گرفته‌اند. امروز مناظره میان دو نامزد ریاست جمهوری برگزار می‌گذشت و طرفداران دو نامزد در حال حاضر از وعده‌های نامزد خود و ضعف نامزد مقابل پرده‌برداری می‌کنند.

طرفداران دو نامزد، طرف مقابل را به اصلاح قیمت انرژی محکوم کرده و از افزایش یارانه سخن می‌گویند.

آنچه مشخص است آن است که پایین بودن قیمت انرژی در ایران باعث افزایش سود ناشی از قاچاق سوخت شده است. درآمدی که از جیب مردم ایران به جیب قاچاقچیان می‌رود. از طرفی، این رویه مصرف داخلی را افزایش داده؛ به نحوی که استفاده از خودروی شخصی در مقابل حمل و نقل عمومی داخل شهری و سفرهای بین شهری به صرفه‌تر است.

افزایش روز افزون تقاضای سوخت باعث شده تا ایران از کشور صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل شود و این مسئله در شرایطی است که منابع ارزی با ارزش کشور درگیر تأمین بیشتر انرژی می‌شوند، در حالی که کشور نیاز دارد که این منابع صرف سرمایه‌گذاری شود.

افزایش یارانه و پرداخت یارانه به افراد هم از مواردی است که نیازمند منابع است. در حقیقت هیچ پرداختی توسط دولت‌ها بدون تعیین منابع آن امکان‌پذیر نیست و نخواهد بود.

با توجه به صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، اطرافیان و رقبای آن‌ها از پرداخت یارانه و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به نظر می‌رسد که پرداخت یارانه و اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی کلید حل این معما هستند و منابع حاصل از اصلاح قیمت انرژی می‌تواند مخارج لازم برای افزایش یارانه را تامین کند.

آخرین وضعیت منابع ارزی ایران

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی در روز جاری از افزایش منابع ارزی و ذخایر طلا در کشور سخن گفت.

رئیس‌کل بانک ‌مرکزی اعلام کرد که «یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده» و اطمینان می‌دهم که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک مرکزی در حال افزایش است.

فرزین اعلام کرد که طبق آمار رسمی، هر سال میزان تخصیص و تامین ارز به بخش تولید افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی از اول فروردین‌ماه تا ۹ تیرماه سال جاری، ۱۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده که معادل روزانه بیش از ۱۷۵ میلیون دلار است.

فرزین تأکید کرد: وقتی تورم کنترل و کاهش پیدا کرده، بخشی از آن به دلیل موفقیت سیاست ارزی بوده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، وقتی رشد محقق شده و رشد تشکیل سرمایه افزایش پیدا کرده، یعنی ارز لازم برای تشکیل سرمایه به خوبی تخصیص داده شده است.

 نگاه بازار سرمایه به مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری

ترس بازار سرمایه در روز جاری کمتر شد و سایه هیجان و ترس بر بازار کمتر شد، ولی شکل معاملات نشان می‌دهد که انتظارات در بازار سرمایه روند جدیدی نگرفته و بازار سرمایه همچنان در کما است‌. ارزش معاملات خرد در روز جاری کم شد و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد، ولی از میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در روز جاری کم شد که نشان می‌دهد میزان هیجان در بازار سهام در روز جاری نسبت به روز قبل کاهش یافته است.

شاید مهم‌ترین موردی که بازارها را در روز آتی تحت تأثیر قرار می‌دهد، مناظره انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در روز جاری است که جهت بازارها را در روز آتی مشخص خواهد کرد.

IMG_20240701_175323_331

بررسی ارزش معاملات صندوق های طلا نشان میدهد که ارزش معاملات آن‌ها در روز جاری نسبت به روز قبل کم شده است که کاهش هیجانات و نگرانی‌ها را در روز جاری روایت می‌کند.

نیم سکه روی مقاومت است

بررسی روند قیمت‌ها در بازار ارز  و طلا نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار ارز وطلا در روز جاری کاهش یافته است و همین مسئله یکی از دلایل کاهش ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا است.

قیمت تتر امروز به کمتر از دلار رسیده است. حباب درهم کاهش یافته است و حباب سکه امامی در کانال ۲۰ درصدی قرار  دارد.

بررسی تکنیکی نیم سکه نشان می‌دهد که نیم سکه به محدوده مقاومتی مهمی رسیده که از نیمه اردیبهشت تا کنون در شکست آن ناکام مانده بود. محدوده ۲۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان حمایت نیم سکه است.