در حالی که پیش‌تر بسیاری از خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام می‌کردند که ایران احتمالاً در شوم‌ترین روز تاریخ یهود به اسرائیل حمله خواهد کرد با رسیدن موعد این تاریخ بازار ارز روند اصلاحی به خود گرفت.

سیزدهم آگوست که مصادف با نهمین روز از ماه عبری آو است، به نام روز تیشا‌بِآو وشوم تریم روز تاریخ یهود شناخته می‌شود. پیشتر بسیاری از خبرگزاری‌ها پیش‌بینی می‌کردند که ایران در این روز به اسرائیل حمله خواهد کرد. این‌طور بود که در دو روز گذشته گمانه‌زنی‌های بین المللی از حمله احتمالی ایران به اسرائیل بالا گرفته بود.

البته دلار تهران نسبت به این اخبار بی‌تفاوت ماند و در روز جاری ریخت. آنچه مشخص است بازار ارز این خبرها را جدی نگرفته است. اما در روز جاری خبر دیگری منتشر شد که شاهدی بود از آنکه زمان خونخواهی اسماعیل هنیه در روز جاری نیست. خبرگزاری‌های بین‌المللی در روز جاری نوشتند که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه به منطقه سفر خواهد کرد.

این سفر شاهدی شد بر آنکه امروز ایران عملیات خونخواهی را انجام نخواهد داد و بازار ارز روند نزولی خود را حفظ کرد. سیگنالی که سفر بلینکن به بازار ارز داد آن بود که اگر احتمال پاسخگویی ایران به اسرائیل در سطح حداکثری بود وزیر خارجه آمریکا در این روز و در شرایط ریسک حداکثری به منطقه سفر نمی‌کرد.

از طرفی گفته می‌شود که مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا در روز پنجشنبه در دوحه برگزار خواهد شد. با توجه به آنکه نماینده ایران در سازمان ملل پیشتر اعلام کرده که توافق آتش‌بس غزه در اولویت ایران است، بازار ارز با تکیه به این موارد ریسک‌های منطقه‌ای را نادیده گرفت و نزولی شد.

همانطور که در  روز قبل اشاره شد افزایش قیمت دیروز بازار ارز و طلا پولبک به حمایت از دست رفته بود و دلار تهران در روز جاری روند اصلاحی خود را ادامه داد، حباب درهم امروز منفی شد. تتر و دلار تهران در لحظه نگارش این گزارش هم قیمت شدند و فاصله تتر با دلار تهران از بین رفت، که نشان می‌دهد انتظارات صعودی بازار ارز در کوتاه‌مدت خنثی شده است.

اونس طلا در روزجاری به محدوده دو هزار و ۴۷۰ دلار رسید. رژیم صهیونسیتی به منطقه خان‌یونس حمله کرده، تنش‌ها میان روسیه و اوکراین افزایش یافته است و داده‌های اقتصادی آمریکا در این هفته باید شگفتی مثبتی داشته باشد تا مانع از اصلاح شاخص دلار شود. به همین خاطر طلای جهانی یکه‌تازی می‌کند و در سقف تاریخی خود قرار دارد. حباب طلای آب شده امروز منفی شد و در محدوده منفی ۲۱۳ هزار تومان قرار گرفت.

حباب سکه امامی، نیم‌سکه و ربع سکه در روزجاری به ترتیب در محدوده ۱۶، ۳۱ و۷۰ درصد قرار گرفته است که پایین‌ترین سطح حباب‌هایشان در سال جاری است.

بازار سرمایه تغییر جهت می‌دهد؟

بازار سرمایه ‌در روز جاری سرخپوش بود در بازار سهام ارزش معاملات خرد کاهش یافت و خروج پول حقیقی از بازار سهام رشد کرد که نشانه خوبی برای بازار نیست. تعداد صف‌های فروش بالا بود ولی حجم صفوف فروش بالا نبود که نشان می‌دهد در روز جاری نقدینگی زیادی برای متعادل کردن بازار سرمایه نیاز نبود.

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در جلسه امروز‌ در پایان جلسه شورای عالی بورس که در وزارت اقتصاد برگزار شد اعلام کرد که میان اعضای شورای‌عالی بورس توافق شد شرایط مساعد‌تری ایجاد شود و سعی بر این باشد تا سهامداران به آینده بازار سهام امیدوارتر شوند. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به‌عنوان بانک مرکزی و مجموعه نظام بانکی توافق کردیم که از فردا کمک‌های نظام بانکی در حمایت از بازار سرمایه آغاز شود.

عبدالناصر همتی وزیر اقتصادی پیشنهادی رییس‌جمهور چهاردهم روز قبل برنامه‌های خود را برای تقویت بازار سرمایه تحویل مجلس داد.

حال باید دید تمامی این موارد می‌تواند منجر به تغییر جهت بازار سرمایه شود یا خیر؟

تب ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو

در روز جاری جریان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای سومین روز متوالی منفی شد که از ابتدای سال جاری تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

در روز جاری خبرگزاری تسنیم هم خروج معنادار پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت را به ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو نسبت داد در گزارش های پیشین دیدبان هم به این احتمال اشاره شده بود.

IMG_20240813_164451_649

اختلاف قیمت بازار آزاد خودروهای ایران‌خودرو با کارخانه یک سود جذابی را ایجاد می‌کند که در شرایط رکودی فعلی ثبت نام این خودروها را جذاب کرده است و از تاریخ شروع وکالتی نمودن حساب‌ها برای ایران خودرو، خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت افزایش پیدا کرده است.

البته خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز سطح مورد توجهی است. در چنین شرایطی باید به این نکته توجه داشت که خودروهای عرضه شده در این طرح محدود است و با کاهش شروط ثبت نامی احتمالا تعداد متقاضی بیشتر از تعداد خودروهای عرضه شده باشد.

دلیل این پیش‌‌بینی جریان خروج پول حقیقی در کلیت بازار سرمایه در این روزها، کاهش تعداد شروط ثبت نام و افزایش تعداد افراد مشمول و بررسی‌های میدانی و داغ شدن این تب ثبت‌نام در بازار است. هنوز تعداد افراد ثبت نامی مشخص نیست ولی برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که با این شواهد احتمالا تعداد افراد ثبت‌نام کننده بیشتر از تعداد خودروهای ثبت نامی باشد و در نهایت داستان این ثبت‌نام به قرعه‌کشی ختم شود که ریسک را برای خریداران افزایش می‌دهد و ممکن است تمامی متقاضیان به مطلوب خود نرسند.