به گزارش اکو‌ایران، طلافروشان اجازه عرضه طلای خارجی در واحدهای صنفی خود را ندارند. نکته‌ای که امروز عبدالرضا پیروی‌منش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بر آن تاکید کرد. او توضیح داد که مصرف‌کنندگان باید از استاندارد و سلامت عیار و قاچاق نبودن طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای اطمینان پیدا کنند تا در زمان فروش آن، با مشکل مواجه نشوند.

او گفت: عرضه هر گونه طلا و جواهر بدون شناسه استاندارد ایران و کد ساخت داخل و همچنین طلای خارجی ممنوع است و در طرح برخورد با عرضه این گونه طلاها، به عنوان کالای قاچاق و غیر قانونی جمع‌آوری و پرونده متخلف به مراجع صالح ارسال می‌شود.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران نیز امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ای دیگر دقیقا به همین نکته اشاره کرد که فروش طلای خارجی چند سال است که ممنوع شده گفت: این کالا در سطح بازار به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود و در صورت مشاهده، بازرسان نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح شده است که بر پایه ماده هفت قانون سازمان ملی استاندارد، تنها مرجع قانونی تعیین عیار فلزهای گرانبها، سازمان ملی استاندارد است و کلیه طلای ساخت داخل دارای کد شناسایی، کد عیار و کد شهر یا استان تولید شده است. لذا  کسانی که می‌خواهند طلا بخرند باید به این کد توجه کنند و سازندگان طلا نیز باید از اداره استاندارد کد را دریافت کنند تا در زمان دریافت سفارش، عیار و ساخت داخل بودن آن محصول مشخص باشد.

چه کسانی مجاز به واردات طلا هستند

برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است که رفع این مشکلات با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا برای صادرکنندگان در دستور کار قرار گرفته است‌. بر این اساس به جز نهادهای رسمی، صرفا صادرکنندگان در قبال رفع تعهد ارزی می‌توانند شمش طلا وارد کنند که این شمش نیز به عنوان مواد اولیه در ساخت طلا در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.