به گزارش اکوایران، قیمت تتر در معاملات شبانه روز جمعه و بامداد شنبه تا ابتدای کانال ۵۸ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و فاصله تتر با آخرین قیمت دلار تهران به نزدیک هزار تومان رسید؛ اتفاقی که نشان می‌دهد در روز جاری دلار تهران از طرف تتر تحت فشار کاهشی قرار دارد.

تمامی وزرای پزشکیان از مجلس رأی اعتماد گرفته‌اند. پیش از این غالبا بازار ارز در واکنش به روی کار آمدن دولت و وزرای جدید، با اصلاح قیمت مواجه می‌شد که به نظر می‌رسد روی کار آمدن وزرای جدید بی‌تأثیر در اصلاح تتر در معاملات آخر هفته نیست.

روز قبل جروم پاول، رییس فدرال رزرو‌ اعلام کرد که زمان تعدیل سیاست‌ها فرارسیده است. او به اثر فزاینده ریسک‌ها بر سرد شدن بازار کار در شرایط فعلی اشاره کرد. بازارها به سخنان پاول و سیگنال تعدیل نرخ بهره واکنش نشان دادند و کامودیتی‌ها افزایش یافتند. طلای جهانی هم در واکنش به سخنان پاول به بالای محدوده دو هزار و پانصد دلار بازگشت. به نظر می‌رسد با افزایش اونس جهانی طلا، رفتار الاکلنگی بازار ارز و اونس طلا فعال شد و با رشد اونس جهانی طلا، دلار دیجیتال کاهش یافت.

یکی از دلایل کاهش شبانه تتر، صحبت‌های روز قبل سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در صدا و سیما است. او در گفتگویی در صدا و سیما حاضر شد و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت ولی آنچه از صحبت‌های او بیشتر در کانال‌ها و در میان تحلیلگران مورد توجه قرار گرفت، آن بود که گفت: برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد، به تعبیری قابل احیا نیست و حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد.

بازار ارز در سال ۹۲ در واکنش به تمایل ایران به مذاکره و شروع مذاکرات میان ایران و گروه پنج به‌علاوه یک روند اصلاحی گرفت و در شب قبل هم سخنان عراقچی بی‌تأثیر در اصلاح شبانه تتر نبود.

شروع به کار وزرای جدید، رفتار الاکلنگی ارز و اونس طلا و صحبت‌های روز قبل وزیر امور خارجه در صدا و سیما از دلایلی است که می‌توان برای اصلاح قابل توجه تتر در معاملات شبانه نام برد.

محدودیت دامنه نوسان تمدید شد

وزرای کابینه پزشکیان پس از پایان معاملات بازار در روز چهارشنبه از مجلس رأی اعتماد گرفتند و در نتیجه بازار سرمایه فرصت واکنش به وزرای جدید تازه ورود به دولت را از دست داد.

غالبا بازار سرمایه به انتخاب وزرا و اعضای جدید کابینه روی خوش نشان می‌دهد و اگر بخواهد سبک و سیاق گذشته خود را تکرار کند، در روز جاری بازار سرمایه به احتمال زیاد سبزپوش خواهد بود.

به دنبال آخرین تصمیمات هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییری نخواهد کرد و تا اطلاع ثانوی معاملات این بازار با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ انجام خواهد شد.

این تصمیم از یک نظر کنترل ریسک، نوسان و فشار فروش را در بازار برای بازارساز راحت‌تر می‌کند تا بازار سرمایه دچار شوک کاهشی نشود، ولی در نقطه مقابل منعکس‌کننده ادامه سایه سنگین ریسک بر بازار سرمایه است؛ چراکه چنین سیاست ‌هایی در هنگام افزایش سطح ریسک‌ها اتخاذ می‌شود و سرمایه در بازار سرمایه ریسک‌گریز است.

ارزش معاملات خرد و میزان ورود و خروج پول حقیقی پارامترهای مهمی هستند که در کنار رنگ شاخص کل بازار سرمایه در بررسی بازار سرمایه در روز جاری مهم هستند.