بازار ارز و سکه در روز تعطیلی اربعین به سمت صعود پیش رفت و بالاخره از مرزهای مقاومتی که هفته قبل با آن درگیر بود عبور کرد. قیمت دلار هرات وارد کانال 59 هزار تومان شد، قیمت طلای آبشده از مرز مقاومت 15 میلیون و 540 هزار تومان عبور کرد و قیمت سکه هم به یک قدمی کانال 43 میلیون رسید.

قیمت دلار هرات که در هفته گذشته در عبور از مرز 58 هزار و 600 تومان ناکام بود در معاملات پشت‌خطی یکشنبه به سمت صعود رفت و وارد کانال 59 هزار تومان شد. قیمت دلار هرات دوشنبه‌ را در 59 هزار و 350 تومان شروع کرد و در ابتدا با افزایش به سمت میانه کانال 59 هزار تومان حرکت کرد. در ادامه با کاهش قیمت درهم در نیمه دوم، افت کرد و به 59 هزار و 220 تومان رسید.

قیمت درهم امارات که در روز شنبه 16 هزار و 60 تومان بسته شده بود روز دوشنبه‌ با گپ مثبت 240 تومانی در 16 هزار و 300 تومان بازگشایی کرد. قیمت درهم رفته رفته از این مرز دور شد و در نیمه دوم معاملات با افت 150 تومانی در 16 هزار و 150 تومان بسته شد. دلیل بازگشایی گپ مثبت درهم امارات هم به عقب افتادن افزایش پشت خطی یکشنبه برمی‌گردد.

قیمت دلار تهران هم مثل هرات در بالا بازگشایی کرد و به سمت نزول رفت. قیمت دلار تهران در 60 هزار تومان شروع به کار کرد و با کاهش از این کانال فاصله گرفت. قیمت دلار تهران در نهایت در 59 هزار و 600 تومان به کار خودش پایان داد. حباب دلار درهم در روز دوشنبه منفی 230 تومان شد که نشان می‌دهد قیمت دلار تهران بالای برابری خودش نسبت به درهم در حال معامله است.

قیمت تتر در روز اربعین با افزایش بیش از هراز تومانی تا 60 هزار تومان بالا رفت ولی نتوانست از آن عبور کند. قیمت تتر دوشنبه را در 59 هزار و 800 تومان شروع کرد و دوباره با افزایش به سمت کانال 60 هزار تومان رفت اما در پاگشایی این کانال ناکام بود. در نیمه دوم معاملات قیمت تتر مثل سایر بازارها به سمت نزول رفت و در 59 هزار و 750 تومان به کار خودش پایان  داد.

در بازار طلا و سکه علاوه بر متغیر بنیادی اول، یعنی قیمت دلار، قیمت انس طلا هم به سمت افزایش رفت. با صعود دو متغیر بنیادی طلا و سکه این دو بازار هم به سمت صعود رفتند. قیمت سکه 42 میلیون و 920 هزار تومان و در یکقدمی کانال 43 میلیون آغاز به کار کرد و در ابتدا با افزایش تا 43 میلیون و 100 هزار تومان بالا رفت. اما در ادامه با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه با افت این کانال را از دست داد و به 42 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

روند قیمت طلای آبشده هم مثل سکه بود. قیمت طلای آبشده در معاملات پشت خطی روز یکشنبه روند صعودی داشت و از مرز مقاومتش عبور کرد. قیمت طلای آبشده در روز گذشته در پله هفتم کانال 15 میلیون شروع به کار کرد و با افت بازار ارز، به پله ششم کانال 15 میلیون رسید.

با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت انس طلا در بالای نرخ بسته شده هفته گذشته بازگشایی کرد و گارد صعود گرفت. قیمت انس تا 2527 دلار هم بالا رفت اما نتوانست سقف جدیدی را به ثبت برساند.

چرا بازارها افزایشی شدند؟

گروهی از معامله‌گران دلیل اول افزایش بازارها را تمام شدن اربعین می‌دانند. دسته دیگری دلیل افزایش قیمت‌ها را به بالا رفتن ریسک سیاسی در منطقه ربط می‌دهند. این دسته با اشاره به بالا رفتن قیمت نفت جهانی می‌گفتند با افزایش تنش بین اسرائیل و لبنان و همچنین روسیه و اوکراین، ریسک ژئوپلتیک در منطقه زیاد شده. دلیل سوم را معامله‌گران آزادسازی پول‌های بلوکه شده در ثبت‌نام خودرو می‌دانند. از منظر تحلیلگران پول‌های آزادشده که به سمت بازار طلا و سکه می‌آید جاماندگان بازار هستند. از قبل باتجربه‌های بازار هشدار داده بودند که برای شرکت در این ثبت‌نام طلا و ارز و سکه‌ نفروشید.

در سمت رسمی بازار رشد قیمت دلار ثبت شده در بانک مرکزی مورد توجه معامله‌گران بود. این نرخ که قیمت میانگین موزون دلار نام گذاری شده روز دوشنبه با افزایش به میانه کانال 41 هزار تومان رسید.

یک تحلیل از قیمت پوند انگلستان در بازار دست به دست می‌شد. در این تحلیل تکنیکال گفته شده که کف حمایتی پوند 70 هزار تا 72 هزار تومان است و تا زمانی که بالای آن باشد می‌‌تواند به سمت سقف قیمتی حرکت کند.

در روز دوشنبه دیدار عباس عراقچی با نخست وزیر و وزیر خارجه قطر مورد توجه بازار بود. به عقیده معامله‌گران اگر این رفت و آمدهای دیپلماتیک به بار بشیند می‌تواند نوسان کاهشی به بازار بدهد. البته فعلا که هیچ خبری در این باره در بازار نیست.

علامت های منفی در بازار ارز و سکه، خبر بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح جنگ غزه در قاهره بود.

 زمزمه هایی در خصوص بهبود وضعیت ترامپ  با کنار رفتن رابرت کندی به نفع او، دیگر دغدغه بازار بود، هر چند که تحلیل‌گران اعتقاد دارند ترامپ ۲۰۲۴ با ترامپ گذشته تفاوت دارد.

موضع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم که گفته پاسخ به ترور اسماعیل هنیه،«قطعی» و جدا از واکنش «محور مقاومت» است مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت تا پس از یک دوره تعلیق، دوباره اخبار سیاسی و‌نظامی در بازار ارز و سکه به صدر برگردد .