اکوایران، بازار سرمایه در روزجاری همچنان سبزپوش ماند تا شاخص کل دفتر تمام روزهای این هفته را سبز ببندد.

شاخص کل بازار سرمایه در روز جاری با افزایش هشت هزار و ۲۲۴ واحدی به محدود دو میلیون و ۷۶ هزار واحد رسید.

پس از اظهار نظر عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی مبتنی بر کاهش نرخ ارزهای موجود، بازار سرمایه و سهام دلاری با استقبال بهتری مواجه شده‌اند برتری ارزش معاملات گروه فلزات اساسی و شیمیایی هم گواه همین مسئله است.

روز قبل مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشور هم اعلام کرد که منطقی نیست که بنزین را با نرخ دلار آزاد خریداری کنیم و آن را با سوبسید به مردم بدهیم.

در روز جاری بیشتر نمادهای گروه پالایشی هم تحت تأثیر اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس جمهور سبزپوش شد و با استقبال سبزی مواجه شدند.

IMG_20240828_173159_361

همزمان با رشد شاخص کل بورس در روز جاری ارزش معاملات نیز کمی رشد کرد و ورود پول حقیقی در بازار سرمایه مثبت شد ولی توجه به این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که ارزش معاملات خرد بازار سرمایه همچنان در سطح پایینی قرار دارد که در کنار محدودیت دامنه نوسان خیال سهامداران را نگران کرده است.

صندوق‌های درآمد ثابت در هنگام حکمرانی انتظارات رکودی با افزایش استقبال مواجه می‌شوند، افزایش قابل توجه ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت پس از آزادسازی پول‌های بلوکه شده در طرح ایران‌خودرو نشان می‌دهد که انتظارات رکودی همچنان حکمرانی می‌کند و بازار سهام نتوانسته هنوز اطمینان صاحبان سرمایه را به خوبی جلب کند.

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که در سه روز گذشته صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود ۲ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی بوده است.

سد محکم در برابر دلار

بازار ارز امروز با افزایش قیمت نسبت به روز قبل کار خود را آغاز کرد ولی فاصله تتر و دلار تهران کم شد و تتر حدود ۱۰۰ تومان بالاتر از دلار تهران معامله می‌شود.

امروز حباب درهم از محدوده منفی خارج شد ولی بازار ارز و طلا بر خلاف جهت حرکت اونس جهانی طلا نوسان افزایشی را ثبت کردند، تا همان قاعده حرکت الاکلنگی اونس و دلار فعلا در ایران عمل کند.

در حال حاضر تکنکالیست‌ها بیشتر بر اصلاح بیشتر اونس جهانی طلا در کوتاه مدت تاکید دارند.

از نظر تکنیکی دلار تهران در محدوده ۶۰ هزار تومان یک مقاومت روانی و تکنیکی دارد ولی مهم‌ترین مقاومت دلار در میان‌مدت محدوده ۶۲ هزار تومان قرار دارد که سد مهمی در بازار دلار است.

سکه امامی امروز پیش از مرز ۴۳ میلیون تومان متوقف شد ولی حباب تمامی اقلام طلا به جز سکه گرمی امروز رشد کرد.

در بازار سرمایه هم ارزش معاملات صندوق‌های طلا نسبت به روزقبل ۱۶ درصد کاهش یافت و جریان ورود پول حقیقی هم نسبت به دیروز کم یافت که به نظر می‌رسد ناشی از انتظارات تحلیلگران نسبت به اصلاح اونس جهانی طلاست.