به گزارش اکوایران، درحالی که ارزش دلار در آستانه کاهش نرخ بهره محتمل فدرال رزرو در هفته آینده کاهش یافته است، طلای جهانی به رکورد جدیدی دست یافت.

شمش روز جمعه با 0.6 درصد افزایش به 2572 دلار در هر اونس رسید، بطوری که آن را در مسیر افزایش هفتگی 3 درصدی قرار داد. این فلز گران‌بها در جلسه معاملاتی قبل پس از تقویت یورو در مقابل دلار به رکورد جدیدی رسید، چراکه سرمایه گذاران انتظارات خود از کاهش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه آینده را کاهش دادند.

طلا امسال حدود 25 درصد افزایش داشته است، بطوری که مسیر فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ‌های بهره از آن حمایت کرده است. خریدهای بانک مرکزی و تقاضای قوی آن به عنوان دارایی امن نیز در تقویت آن نقش داشته‌اند. علاقه سرمایه گذاران خرد نیز افزایش داشته است.

قیمت طلا

معامله گران همچنین درحال ارزیابی 2 داده آمریکا بودند که در روز پنج شنبه منتشر شد و نشان دهنده افزایش تقاضا برای «مزایای بیکاری» و افزایش اندک در «شاخص قیمت تولیدکننده» بود؛ گرچه ارقامی که بر شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو اثر دارند نسبتا آرام بودند.

به گفته یک استراتژست بازار، شاخص قیمت تولیدکننده به فدرال رزرو فضای بیشتری برای درنظر گرفتن کاهش تهاجمی‌تر نرخ بهره می‌دهد؛ و حرکت به سمت یک رکورد قیمتی دیگر، روند افزایشی گسترده تری را برای فلز زرد ایجاد می‌کند، و با شکست محدوده قیمتی، هدف قیمتی پیش بینی شده آن را به 2670 دلار در هر اونس می‌رساند.

سرمایه گذارانی که شرط‌های نزولی روی طلا می‌بندند نیز می‌توانند در تقویت آن نقش ایفا کنند. براساس تازه‌ترین داده‌ها، موقعیت‌های فروش استقراضی مدیران پولی در معاملات آتی بازار Comex در هفته منتهی به 3 سپتامبر در بالاترین سطح چهار هفته گذشته بوده است.  

به گفته کریس وستون، رئیس تحقیقات در کارگزاری Pepperstone، طلا بیشتر به عنوان یک پوشش ریسک در سبد دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او گزارش ضعیف بازار کار ضعیف در روز پنج شنبه را به عنوان نشانه‌ای معرفی کرد که مدیران پولی احتمالا به طلا به عنوان مکانی برای قرار دادن پول در مواجه با بدتر شدن شرایط اقتصاد آمریکا نگاه می‌کنند؛ شرایطی که می‌تواند قیمت‌ها را بیشتر هم تقویت کند.

قیمت جهانی طلا تا ساعت 14:45 دقیقه به وقت تهران روز جمعه با 0.4 درصد افزایش به 2566 دلار رسید. شاخص دلار بلومبرگ اما 0.3 درصد افت کرد. نقره و پلانیتوم افزایش یافتند درحالی که پالادیوم متغیر بود.