روند بازار سرمایه در هفته جاری اصلاحی بود و قیمت‌ها در بازار سهام و حق تقدم روند نزولی را تجربه کردند. ریسک های سیستماتیک بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند و سلاح بازار سرمایه که در این مدت تنها به چشم تحلیلگران آمده است محدودیت دامنه نوسان یک درصدی است و معامله گران تصور می‌کنند محدودیت دامنه نوسان تنها ابزار بازارساز برای کنترل هیجان در بازار سرمایه است.

با این وجود افزایش تعداد دفعات محدودیت دامنه نوسان بازار سهام، خودش برای بورس دردسرساز شده است، بورس ریسک گریز است و باز‌ارساز در هنگام افزایش سطح ریسک‌ها برای محدود کردن سطح هیجان کاهشی در بازار سرمایه، اقدام به محدود کردن دامنه نوسان می‌کند. پس هربار که دامنه نوسان محدود میشود یعنی سطح ریسک‌ها در بازار سرمایه به قدری رسیده است که کنترل آن از دست بازارساز خارج است.

در سال جاری چندین بار محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه اعمال شده است، فاصله زمانی پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران تا عملیات وعده صادق ۱، حادثه سقوط هلیکوپتر و شهادت سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشور، ترور اسماعیل هنیه در تهران و ترور سیدحسن نصرالله در لبنان و شهادت وی مواردی است که از ابتدای سال جاری باعث شده تا دامنه نوسان محدود شود، برای اینکه در بازار سرمایه یک روند صعودی ایجاد شود لازم است که ابتدا شاخص کل در یک محدوده معتبر کف سازی کند، خریدار وارد بازار شود و با افزایش ارزش معاملات خرد و جریان پول حقیقی تحلیلگران بنیادی و تکنیکالی به بازار سرمایه ملحق شوند که این پروسه چندماه زمان لازم دارد. حال بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد که ریسک های سیستماتیک قوی از ابتدای سال جاری به بازار سرمایه که از سایر بازارها عقب مانده هم مجالی نداده تا روند افزایشی ایجاد کند و با این شرایطی که بازارساز مجبور می‌شود هر از چندگاهی اقدام به محدود کردن دامنه نوسان کند ریسک‌ها برای بازار سرمایه پررنگ‌تر شده و روند اصلاحی در بازار سهام شکل می‌گیرد. یعنی خود محدودیت‌های متوالی دامنه نوسان و قفل شدن نمادها در صف فروش برای بازار سهام به ویژگی منفی تبدیل شده است. در چنین شرایطی وقتی اصلی‌ترین ابزار سازمان بورس محدود کردن دامنه نوسان باشد به سهامداران سیگنال افزایش ریسک و سخت بودن شرایط کنترل بازار سرمایه را صادر می‌کند و خودش موجب تقویت فشار فروش میشود.

در چنین وضعیتی سهامداران در حالی نظاره‌گر قفل شدن نمادها در صف فروش، از بین رفتن قدرت نقدشوندگی و کاهش ارزش سهام خود هستند که در برخی بازارهای موازی قیمتها افزایشی هستند که با ادامه شرایط منجر به کوچ سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازارهای موازی می‌شود. به همین خاطر با اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه در هنگام افزایش ریسک ها بدون متعادل کردن جو معاملات، با توجه به اینکه این اتفاق از ابتدای سال جاری مداما تکرار شده باید شاهد خروج پی در پی پول حقیقی از بازار سهام بود و زمان کافی برای شکل گیری روند صعودی ایجاد نمی‌شود. به همین خاطر در هنگام محدود کردن دامنه نوسان بازار سهام در مواجهه با ریسک ها، متعادل کردن جو معاملات بازار سرمایه با کمک بازارساز هم نیاز است، چرا که ریسک های متوالی و تکرار تصمیم محدودیت دامنه نوسان به تنهایی از ابتدای سال نتوانسته به بازار سهامی که ارزش بازار آن کم است کمک کند تا تغییر جهت دهد. برای تحقق افزایش ارزش بازار بازار سهام مطابق با وعده رئیس سازمان بورس باید اقدامات بیشتری برای کمک به بازار سهام اتخاذ شود و بازارساز توانایی خود در متعادل کردن و کنترل ریسک‌ها در بازار سهام را به سهامداران اثبات کند.

حباب درهم کاهش یافت

قیمت دلار در هفته جاری تنها تحت تاثیر هیجانات ناشی از اخبار پشت خطی نوسان کرد. دلار تهران در روز جاری نسبت به روز قبل رشد کرد و وارد کانال ۶۳ هزار تومانی شد. حباب درهم کاهش یافت و به ۵۲۱ تومان رسید و تتر ۳۰۰ تومان بیشتر از دلار تهران معامله شد.

اونس طلا با خبر تورم کاهش یافت

رشد دلار باعث افزایش قیمت طلای داخل میشود ولی در این مدت افزایش اونس جهانی طلا بازوی افزایشی قوی برای رشد قیمت طلا بوده است. امروز اونس جهانی طلا به کمترین قیمت سه هفته گذشته رسید و در محدوده دو هزار و ۶۱۵ دلار معامله شد، علت این کاهش، انتشار گزارش تورم در ایالات متحده بود. تورم ماهانه آمریکا در ماه سپتامبر در محدوده ۲.۴ درصدی قرار گرفته این در حالی است که پیش‌بینی بازار برای تورم این ماه ۲.۳ درصد بوده است. به همین خاطر معامله گران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو کاهش متعادل‌تری را در نرخ بهره اعمال کند و نرخ بهره در ماه نوامبر ۰.۲۵ درصد کاهش پیدا کند. همین مسئله باعث اصلاح قیمت اونس جهانی طلا شده است.

سکه امامی امروز با رشد دلار افزایش یافت ولی چون ارزش اونس جهانی طلا کاهش یافته است حباب سکه امامی به بیشترین سطح از دوازدهم تیرماه رسیده و در محدوده ۲۶ درصدی است.

حباب طلای آب‌شده هم در روز جاری در محدوده ۳۸۷ هزار تومان قرار گرفت.