بازار ارز و طلا در ایران غالبا از تشدید تنش‌ها تأثیر منفی می‌پذیرد بررسی اکوایران نشان می‌دهد که تنش‌های منطقه‌ای غالبا بازار ارز را دچار نوسان کرده است ترور سیدحسن نصرالله به همراه عباس نیلفروشان به دست رژیم صهیونسیتی در لبنان(در تاریخ۶ مهر) که باعث شهادت آن‌ها شد کلید افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا را را روشن کرد و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا شد. این اتفاق همزمان باعث افزایش قیمت اونس جهانی طلا شد و قیمت اقلام طلا را افزایش داد.

 بازدهی هفتگی بازار ارز مثبت بود

در هفته جاری قیمت‌ها در بازار ارز افزایشی بود و قیمت دلار و تتر و درهم بالا رفت، دلار تهران در پایان هفته وارد کانال ۶۳ هزار تومان شد و درهم امارات در نزدیکی نیمه کانال ۱۷ هزار تومانی قرار گرفت.

IMG_20241011_095043_167

 دلار تهران با رشد ۱.۵۲ درصدی بیشترین‌ رشد بازار ارز را در این هفته رقم زده است.

رشد سکه با اهرم دلار

سکه امامی غالبا با رشد دلار افزایش بیشتری را تجربه میکند و در نقطه مقابل وابستگی طلای آب‌شده به اونس جهانی طلا بیشتر است.‌در هفته جاری اونس جهانی طلا تعدیل شد و در پایان روز معاملاتی قبل کمترین قیمت در سه هفته گذشته را تجربه کرد. به همین خاطر در این هفته سکه امامی بیشترین افزایش هفتگی را ثبت کرد و طلای آب شده که در هنگام رشد اونس جهانی طلا غالبا پیشتاز کسب بازدهی بود از سکه و ارز جا ماند.

سکه امامی با افزایش هفتگی ۲.۰۵ درصدی پیشتاز کسب بازدهی در این هفته بود و طلای آب شده هم افزایش ۰.۱۷ درصدی را ثبت کرد.

حباب بالای اقلام کوچکتر سکه باعث شد در این هفته نیم‌سکه، ربع سکه و سکه گرمی در پایان هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل تغییری نداشته باشند و بازدهی صفر درصدی را ثبت کنند.

حباب درهم کاهش یافت

معامله گران معمولا برای بررسی روند قیمت دلار حباب درهم را مورد توجه قرار می‌دهند زیرا به عنوان نماینده تقاضای بنیادی ارز شناخته می‌شود.

IMG_20241011_095043_485

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که میانگین حباب درهم در هفته سوم مهرماه در محدوده ۵۶۸ تومان قرار گرفته است که کاهش ۵۷ تومانی را نسبت به میانگین هفته قبل نشان میدهد و منعکس کننده کاهش جزیی هیجانات در بازار ارز است. بررسی روند حباب درهم نشان می دهد که هیجانات در بازار ارز در هفته دوم مهر به اوج رسیده و پس از آن در این هفته کاهش پیدا کرده است که بررسی روند بازدهی در بازار ارز هم این نکته را تایید میکند که در این هفته بازدهی و هیجان در بازار ارز و طلا کمتر از هفته قبل است.

اگرچه حباب درهم در این هفته نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرده است ولی همچنان فاصله زیادی با میانگین شش ماهه و وضعیت تعادلی خود دارد تا منعکس کننده ثبات در بازار ارز شود‌.