شاخص کل بازار سرمایه امروز بالای مرز دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار داشت و در پایان معاملات در محدوده دو میلیون و ۱۱۵ هزار واحد قرار گرفت ولی شاخص کل هم‌وزن در محدوده ۶۹۶ هزار واحدی است.

از ابتدای سال جاری بازار سرمایه بسیار درگیر ریسک‌های مختلف شده است و نتوانسته روند صعودی مطلوبی را تجربه کند به همین خاطر سهامدارانی که بارها گرفتار ریسک‌های مختلف شده‌اند خیلی زود از بازار خارج می‌شوند.

امروز دومین روز پس از افزایش دامنه نوسان به دو درصد و تعدیل جریان معاملات بود. در حالی که شاخص کل بورس تهران و شاخص کل هم‌وزن تقریباً درجا زدند خروج پول حقیقی از بازار ثبت و ۲۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. با این وجود ارزش معاملات خرد در بازار سهام افزایش پیدا کرده است.

 بر اساس آمارهای رشد اقتصادی ماهانه مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای ۱۴۰۲ تا مرداد ماه ۱۴۰۳ نفت همچنان پرچمدار رشد اقتصادی در کشور است و بیشترین آمار رشد اقتصادی ماهانه مربوط به بخش نفت بوده است.‌ از طرفی رشد ۵.۴ درصدی بخش نفت کمترین رشد اقتصادی این بخش در هفده ماه گذشته بوده است.

در حالی که اقتصاد های جهان از جمله چین به دنبال افزایش سهم انرژی‌های پاک در سبد انرژی خود و جایگزینی آن با سوخت‌های فسیلی هستند، و‌ رکود و عدم خوش‌بینی نسبت به اینده اقتصاد بین‌الملل معامله‌گران را نسبت به خریداری نفت محتاط کرده است.

وابستگی بیش از اندازه اقتصاد و رشد اقتصاد به درآمدهای نفتی برای بازار ارز و سرمایه مخرب است. در حال حاضر رشد قیمت نفت بیشتر منوط به اخلال جدی در سمت عرضه است که ناشی از تنش‌های جدی باشد و عدم خوش‌بینی به آینده قیمت نفت جهانی شرایط را برای رشد درآمدهای نفتی سخت می‌کند.

از طرفی اگر اقتصاد و رشد اقتصادی به درآمدهای نفتی وابسته شود در صورت بروز شوک‌ در قیمت نفت، کسری بودجه تشدید می‌شود و مشکلات ناشی از آن می‌تواند به بازار ارز و سرمایه تسری پیدا کند به همین خاطر توجه به سایر بخش‌های اقتصادی و تقویت آن‌ها هم ضروری به نظر می‌رسد تا آسیب‌پذیری اقتصاد در بلندمدت کاهش پیدا کند.

به نظر می‌رسد افزایش آرام دلار نیما هم به همین منظور در حال انجام است چرا که این مسئله می‌تواند به تقویت صادرات کشور منجر شده و با افزایش درآمد حاصل از صادرات، به تقویت صادرکنندگان منجر شود. روند صعودی دلار نیما در روز جاری هم ادامه پیدا کرد و دلار نیما رشد ۱۵۰ تومانی را ثبت کرده است. اتفاقی که به عنوان سیگنال مثبت قوی به بازار سرمایه هم تلقی می‌شود.

قیمت‌ها در بازار ارز گیج می‌زند

قیمت‌ها در بازار ارز و طلا همچنان گیج می‌زند و دلار تهران هنوز نتوانسته محدوده اطمینان خود را انتخاب کند ولی از میزان نوسانات روزانه برای امروز کاسته شد. دلار تهران امروز نسبت به روز قبل افزایش ۲۵۰ تومانی را ثبت کرد.

حباب درهم امروز برای پنجمین روز متوالی کاهش پیدا کرد و در محدوده ۴۴۰ تومان قرار گرفته است. کاهش دامنه نوسانات قیمت دلار و کاهش حباب درهم نشان دهنده کاهش التهاب در بازار ارز است که تلاش‌های دیپلماتیک اخیر بر آن موثر بوده است.

حباب سکه چقدر است؟

 

با رشد قیمت دلار در روز جاری و ثابت بودن اونس طلا، قیمت طلای آب‌شده امروز رشد کرد و در محدوده ۱۷ میلیون و۷۱۷ هزار تومان قرار گرفت، حباب طلای آب‌شده هم به ۲۹۶ تومان افزایش یافت.

سکه امامی در نیمه اول کانال ۴۹ میلیون تومان نوسان می‌کند و حباب سکه امامی ۲۵.۹ درصد است.