امروز قیمت‌ها در بازار ارز و طلا افزایشی شدند ولی روند نزولی بازار سرمایه ادامه پیدا کرد. روندی که نشان‌دهنده شرایط مطلوب اقتصادی نیست. چرا که بورس آینه وضعیت اقتصادی کشور است، چشم‌انداز از افزایش درآمد و رشد سودآوری استقبال از شرکت‌های بورسی را افزایش می‌دهد که منجر به رشد اقتصادی می‌شود و در نقطه مقابل کاهش سودآوری و چشم‌انداز کاهش درآمدها روند بورس را نزولی می‌کند.

نرخ سود بانکی به داد بورس می‌رسد؟

صاحبان سرمایه در صف‌های فروش گرفتارند. در روز جاری یک پیام از رییس بانک مرکزی مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفت. عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد از کاهش سود بانکی در آینده خبر داده بود، امروز اعلام کرد بانک مرکزی هم با کاهش نرخ سود بانکی موافق است و در آینده کاهش سود بانکی به صورت پله‌ای انجام خواهد شد.

اتفاقی که اگرچه مشخص نیست که دقیقا از چه تاریخی شروع شود و تا عملی نشده در ویترین سایر وعده‌ها درباره بورس جای می‌گیرد ولی در صورت عملی شدن تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت. کاهش سود بانکی یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر بورس است چرا که با کاهش سود بانکی، نرخ بهره بدون ریسک کاهش پیدا می‌کند که همین مسئله توانایی رقابت بازار سرمایه را با این نرخ افزایش می‌دهد.

بورس دارای ریسک است و برای آنکه بتواند سرمایه را به خود جذب کند باید سود بیشتری نسبت به سود بانکی (سود بدون ریسک) خلق کند به همین خاطر کاهش سود بانکی و شروع روند نزولی آن برای بازار سهام مطلوب است.

صحبت‌های امروز وزیر اقتصاد نتوانست بازار سهام را مثبت کند ولی ارزش معاملات نسبت به روز قبل بهتر شد و خروج پول حقیقی نسبت به روز قبل کاهش یافت و در محدوده ۱۹۱ میلیارد تومان قرار گرفت.

شاخص کل بورس با کاهش ۱۳ هزار و ۹۷۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار و ۷۴۴ واحدی قرار گرفته است.

حرکت خلاف جهت قیمت دلار و حباب درهم

بازار ارز و طلا در روز جاری افزایشی شدند. امروز دلار تهران وارد کانال ۶۳ هزار تومانی شد و درهم هم در کانال ۱۷ هزار تومانی پیشروی کرد ولی فاصله نرخ دلاری درهم با دلار تهران کاهش یافت و در محدوده ۲۴۴ تومان قرار گرفت. اختلاف تتر با دلار تهران هم حدود ۲۰۰ تومان است.

سکه و حباب آن صعودی شدند

اونس جهانی طلا به بالای دو هزار و ۶۸۰ دلار بازگشته است، گزارش ضعیف داده‌های تولیدی ایالات متحده به تضعیف شاخص دلار و اوراق قرضه و تقویت طلای جهانی کمک کرد و تنش‌های خاورمیانه شرایط را برای رشد بیشتر طلا فراهم کرد.

سکه امامی با اهرم اونس و دلار امروز‌ چراغ خاموش وارد کانال پنجاه میلیون تومانی شد و حباب سکه امامی هم با افزایش به کانال ۲۸ درصدی وارد شد که بیشترین میزان حباب سکه از شانزدهم فروردین ماه سال جاری است.

طلای آب شده هم در روز جاری وارد کانال جدید قیمتی شد و در کانال ۱۸ میلیون تومانی معامله شد. حباب طلای آب شده ۳۲۹ هزار تومان است.