به گزارش اکوایران، طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح خود در روز چهارشنبه (2 آبان)، به دلیل تقویت دلار و افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده که تقاضای امن مرتبط با انتخابات ایالات متحده در ۵ نوامبر و تنش‌های خاورمیانه را خنثی کرد، کاهش یافت.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 17:40 به وقت ایران، با کاهش نیم درصدی در سطح 2735 دلار در هر اونس ایستاد. البته فلز زرد پیش‌تر و طی امروز به رکورد قیمتی 2758 دلار در هر اونس رسیده بود.

طلا که به عنوان یک حفاظ در برابر عدم اطمینان‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی تلقی می‌شود، در سال 2024 بیش از 32 درصد افزایش یافته و چندین رکورد قیمتی جدید به ثبت رسانده است، زیرا کاهش نرخ بهره فدرال رزرو همراه با تقاضای امن، یک طوفان کامل رشد قیمت را برای این فلز گران‌بها ایجاد کرده است.

باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures، گفت: «کمی سودآوری وجود دارد و بازده اوراق خزانه‌داری در حال افزایش است و طلا کار سختی برای حرکت به سمت بالا خواهد داشت. با این حال، طلا می‌تواند تا پایان هفته به سطح 2800 دلار برسد، زیرا تقاضای امن وجود دارد.»

شاخص دلار 0/3 درصد افزایش یافت و به نزدیک‌ترین سطح سه‌ماهه خود رسید و طلا را برای سایر دارندگان ارز کمتر جذاب کرد، در حالیکه بازده اوراق قرضه ایالات متحده به بالاترین سطح سه‌ماهه خود رسید.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، گفت: «این عدم اطمینان مربوط به انتخابات ایالات متحده و افزایش بدهی در ایالات متحده است. آن‌ها باید میلیاردها دلار اوراق بدهی را درست قبل از انتخابات در یک بازار نسبتا کوچک و متشنج منتشر کنند.»

با کمتر از دو هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، بر اساس یک نظرسنجی رویترز/ایپسوس، 46 درصد به 43 درصد نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، برتری جزئی دارد.

قیمت لحظه‌ای نقره با کاهش 2/7 درصدی به 33/90 دلار در هر اونس رسید، آن هم پس از آنکه در اوایل امروز به بالاترین قیمت خود از اواخر سال 2012 رسید.

هان تان، تحلیل‌گر ارشد بازار در گروه Exinity گفت: «باید شاهد باشیم که نقره از 35 دلار عبور کند، مشروط بر اینکه بادهای موافق برای فلزات گران‌بها دست نخورده باقی بمانند.»