به گزارش اکوایران، قیمت طلای جهانی در روز پنجشنبه (3 آبان)‌ تا 1 درصد افزایش یافت، زیرا تقاضای امن ناشی از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی مداوم، قیمت‌ها را تقویت می‌کند، در حالیکه پالادیوم به دلیل نگرانی‌های تحریم عرضه روسیه به‌عنوان تولیدکننده برتر این فلز، 8 درصد رشد قیمت داشت.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 17:25 به وقت ایران، با رشد 0/6 درصدی در سطح 2732 دلار در هر اونس ایستاد، در حالیکه این فلز از رکورد قیمتی 2758 دلار که در روز چهارشنبه به دست آمد، عقب‌نشینی کرد. معاملات آتی طلای آمریکا نیز با رشد 0/6 درصدی در سطح 2744 دلار در هر اونس قرار گرفت.

دیوید مگر، مدیر معاملات فلزات در High Ridge Futures گفت: «آنچه ما واقعا می‌بینیم این است که طلا همچنان به‌عنوان یک پوشش اصلی برای فشارهای تورمی همراه با تقاضای امن دیده می‌شود. طلا همچنان به‌شدت حمایت می‌شود. عدم اطمینان مرتبط با انتخابات ایالات متحده یکی از ستون‌های اضافی حمایت از بازار طلا است.»

انتظارات از کاهش بیشتر سیاست پولی توسط بانک‌های مرکزی و شهرت تاریخی طلا به‌عنوان یک پوشش برای عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی، امسال قیمت‌های این فلز گران‌بها را بیش از 33 درصد افزایش داده و فلز زرد چندین رکورد قیمتی را به ثبت رسانده است.

همچنین آمریکا از گروه هفت خواست تحریم‌های پالادیوم و تیتانیوم روسیه را در نظر بگیرند. در نتیجه، قیمت پالادیوم 6/8 درصد رشد داشت و به 1129/5 دلار رسید که نسبت به بالاترین سطح خود از دسامبر 2023 میلادی، 9/4 درصد افزایش یافته است.

جیوانی استانووو، تحلیلگر UBS گفت: «با توجه به اینکه روسیه حدود 40 درصد از عرضه پالادیوم را تشکیل می‌دهد، چنین تصمیمی بازار را تحت فشار قرار می‌دهد و شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها خواهیم بود.»