به گزارش اکوایران، طلا و سکه طی هفته‌های گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته بودند،‌ اما صبح امروز قیمت طلا هم در بازار جهانی و هم در کشور با کاهش مواجه شد. به نظر می‌رسد تنش‌های شب گذشته باعث این ریزش در نخستین روز کاری بازار شده است. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران،‌ طلای 18 عیار امروز، پنجم آبان 1403،‌ تا لحظه انتشار این گزارش (11:00 صبح شنبه) با ریزش 123 هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته، اکنون در نرخ چهار میلیون و 369 هزار و 800 تومان در بازار کشور عرضه می‌شود. طلای 24 عیار هم که تا اوایل صبح امروز در کانال شش میلیون تومانی قرار داشت،‌ تا لحظه انتشار این گزارش ریزشی شد و به پنج میلیون و 825 هزار تومان رسید. 

 بازار سکه هم صبح خود را در اولین روز کاری این هفته ریزشی آغاز کرد. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران نوشته است که سکه طرح جدید تا ساعت 11 صبح امروز ریزش یک میلیون و 600 هزار تومانی را به ثبت رسانده است. بر این اساس این سکه علاوه بر سقوط به کانال‌های پایین‌تر، امروز در نرخ 52 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سکه طرح قدیم هم تغییر کانال داد و  با ریزش یک میلیون و 100 هزار تومانی، هم اکنون در نرخ 47 میلیون و 700 تومان به بازار عرضه می‌شود.  

طلای جهانی نیز همچنان نوسانی است و امروز به سطح 2748 دلاری رسید. 

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجم آبان 1403

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با اکوایران گفت:«طلا تحت تاثیر طلای جهانی، نرخ ارز در کشور و تشدید ناآرامی‌ها یک روند صعودی به خود گرفته است. حتی در این میان،‌ ربع سکه که افزایش چندانی را تجربه نکرد، به رغم حباب 80 درصدی ربع سکه، در هفته گذشته سقف‌شکنی کرد.»

او افزود:«به نظر می‌رسد در هفته جدید یک اصلاحی در بازار طلای جهانی و نرخ ارز رخ دهد. البته ممکن است این اصلاح از لحاظ زمانی باشد و نه قیمتی.»

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت:«اگر تنش‌های منطقه ادامه‌دار نباشد، روند اصلاحی اجرا می‌شود و در کل و بلندمت صعودی پیش‌بینی می‌شود.»

حق‌شناس تاکید کرد:« در این میان باید به این نکته توجه کرد که از 15 آبان به بعد ممکن است روند صعودی تشدید شود؛ چراکه احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقویت شده است و در صورت پیروزی او، یک تقاضای شدیدی برای طلا و سکه رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران ایران به این نکته پی برده‌اند و اجازه افزایش قیمت در این مرحله را داده‌اند تا در آن زمان افزایش شدید و شوک قیمتی رخ ندهد.»